четвъртък, 8 май 2025 г.

REMIT: ACER публикува първите доклади за откриването, докладването и предприетите проучвания при подозрителни поведения на енергийния пазар на едро

 REMIT  е рамката в ЕС, която защитава потребителите и бизнеса от манипулиране на енергийния пазар на едро и търговия с вътрешна информация. Прилагането на REMIT включва много страни, които събират и наблюдават данни, с цел гарантиране целостта на европейските пазари на едро на енергия. В крайна сметка националните регулаторни органи  прилагат REMIT в случаите на манипулация на пазара на едро на енергия и търговия с вътрешна информация.

Сега ACER за първи път публикува два доклада за надзора на енергийния пазар, отнасящи се до:

1.Лица, които по занятие организират или извършват сделки (PPAT): Анализ на тяхната готовност за откриване и докладване на подозрително поведение на енергийния пазар на едро.

2.Национални енергийни регулаторни органи (НРО): Фокус върху техния анализ на доклади за подозрителни сделки и нареждания (STOR), подадени от PPAT, техните действия за прилагане и санкции.

Двата доклада са в отговор на произтичащите задължения от изменения Регламент REMIT II (2024 г.), който въвежда нови задължения за търговските посредници (наричани PPAT съгласно рамката REMIT) и за ACER да докладва за последващите действия от страна на националните енергийни регулаторни органи.

Какви са ключовите констатации и препоръки на ACER?


1.За лицата, които по занятие организират или извършват сделки, ACER открива области за подобрение в практиките им за наблюдение и предлага:

  • ефективно разделяне на функциите за наблюдение по REMIT и изискване към служителите да декларират  потенциален конфликт на интереси;
  • определяне и формализиране на процедурите по REMIT „откриване - анализ - уведомяване - възпиране";
  • приемане на адекватна система за наблюдение;
  • провеждане на редовни одити.



2.За последващите действия от страна на националните регулаторни органи ACER препоръчва подобряване на дейността им чрез;

  • активно взаимодействие с PPAT;
  • намаляване на случаите на продължително предварително проучване чрез по-бързо отхвърляне на STOR с отменен приоритет;
  • осигуряване на адекватни специализирани ресурси (напр. разследващи експерти)  за управление на нарастващия брой случаи по REMIT;
  • бърза комуникация с ACER относно проучванията им по случаите.


REMIT: Отговор на ACER относно консултацията на Комисията за пазарите на стокови деривати

 


Агенцията на ЕС за сътрудничество между енергийните регулатори (ACER) публикува отговор във връзка с проведената обществена консултация на Европейската комисия относно функционирането на пазарите на стокови деривати, с акцент върху взаимодействието между регулирането на енергийния и финансовия пазар.

ACER смята, че е важно да се добави специфичен за сектора контекст към консултацията по отношение на функционирането на пазарите на едро на енергия и спецификите на Регламент № 1227/2011 относно интегритета и прозрачността на пазара на едро на енергия (REMIT). Фундаменталните разлики между финансовите и енергийните пазари са причината, поради която Европа има (от 2011 г. насам) специална и изключително успешна рамка, специфична за енергийния сектор, с която се  гарантира открита и лоялна конкуренция на европейските пазари на едро на енергия.

Приносът на ACER към тази консултация се основава на дългогодишния опит на националните енергийни регулатори и ACER при  прилагането на REMIT. Посочва се  еволюцията на рамката REMIT с преработения регламент REMIT II (2024 г.), включително развиващата се роля на ACER като референтен център за данни на пазара на едро с енергия.

В становището ACER обхваща различни аспекти на консултацията, включително:

  • относно данните;
  • лимити на позициите, управление и отчетност; и
  • сътрудничество при надзора;

ACER препоръчва да се надгражда върху това, което вече работи добре в рамките на REMIT и финансовото законодателство, и да се засили допълнително сътрудничеството с Органа за ценни книжа и пазари на ЕС (ESMA) в области като споделяне на данни, уведомления до енергийните и финансовите регулатори, механизми за координация и обмен на най-добри практики.

Становището може да се види ТУК