понеделник, 27 октомври 2025 г.

REMIT: Какво ново след REMIT II

        Регламентът на ЕС относно интегритета и прозрачността на пазара на едро с енергия ( REMIT ) има за цел да предотврати злоупотребите с пазара на едро с енергия и да подпомогне лоялната конкуренция. На 17 април 2024 г. в Официален вестник на Европейския Съюз бе публикуван Регламент  (ЕС) 2024/1106 на  Европейския Парламент и на Съвета от 11 април 2024 година (REMIT II) за изменение на регламенти (ЕС) № 1227/2011 и (ЕС) 2019/942 във връзка с подобряването на защитата на Съюза срещу манипулиране на пазара за търговия на едро с енергия.

Една от целите на измеменият REMIT II е да се повиши допълнително прозрачността на пазара на Съюза за търговия на едро с енергия и да допринесе за общата стратегия на Съюза за енергийните данни. В тази връзка Агенцията за сътрудничество на енергийните регулатори (ACER, Агенцията) следва да разработи и поддържа Цифров референтен център, съдържащ информация относно данните за пазара за търговия на едро с енергия в Съюза („референтен център“) и да създаде единна точка за достъп до вътрешна информация.

В съответствие с REMIT II Агенцията следва да оповестява публично, по удобен за ползване начин, части от информацията, която събира за пазара на едро с енергия, включително информация относно търгуването на извънборсови договори за търговия на едро с енергия, споразумения за закупуване на електроенергия и договори за разлика. Тези данни, следва да се оповестяват публично чрез референтния център.

Новият референтен център за данни REMIT на ACER е наличен от месец май 2025 г. Той обединява данните за пазара на едро на енергия в ЕС, докладвани по REMIT, в обобщен и хармонизиран формат. Съгласно член 17 от REMIT II, Агенцията може да оповестява публично посредством референтния център части от информацията, която притежава, при условие че не се разкрива и не може да се направи заключение за чувствителна в търговско отношение информация за отделни участници на пазара, отделни сделки или отделни пазари.

Информацията се публикува или се предоставя с цел подобряване на прозрачността на пазарите за търговия на едро с енергия и при условие че няма вероятност да наруши конкуренцията на въпросните енергийни пазари.

Потребителите могат да разглеждат данните интерактивно онлайн, да прилагат персонализирани филтри и да експортират избрани резултати за по-нататъшен анализ. По този начин се гарантира по-голяма прозрачност на пазара, като на участниците на пазара, анализаторите,  изследователите и политиците се предлага инструмент за проучване, филтриране и изтегляне на данни за по-нататъшен анализ.

Референтният център включва девет набора от данни, достъпни чрез приложението CHEST на ACER, обхващащи търговската дейност на пазарите на електроенергия, природен газ и втечнен природен газ, както и категоризацията на участниците на пазара.

Наборите от данни са групирани в следните категории:

    Набори от данни за пазарите на електроенергия:

   1. Търговия в рамките на деня

   2. Търговия за ден напред

   3. Дългосрочна търгови

   4. Двустранна търговия, включително споразумения за изкупуване на електроенергия (PPA

  Набори от данни за пазарите на природен газ:

           5. Търговия в рамките на деня и търговия за ден напред

          6. Дългосрочна търговия

         7. Двустранна търговия

 Набор от данни за пазарите на втечнен природен газ (LNG):

          8. Търговия с LNG      

          Набор от данни за участниците на пазара:

          9. Категоризация на участниците на пазара

Всички набори от данни са достъпни за изтегляне във CSV формат и са описани подробно в придружаващия каталог.

Подробни разяснения как да се използват данните от референтния център са дадени в публикувания през месец септември каталог ACER REMIT Data Reference Centre – Data catalogue.


Практически примери за това как анализатори и политици могат да изследват пазарните промени, са посочени в Центъра за данни на ACER REMIT .

Точка за достъп до вътрешна информация на ACER – единен портал за разкриване на вътрешна информация по REMIT.

Съгласно REMIT, „вътрешна информация“ се отнася до непублична информация, свързана с участниците на енергийния пазар или техните активи (напр. прекъсвания), която, ако бъде оповестена публично, вероятно би повлияла значително на цените на енергийните продукти на едро. Участниците на пазара са задължени да разкриват такава информация своевременно чрез платформите за вътрешна информация (ПВИ), за да осигурят справедливи и прозрачни пазарни условия. ПВИ са онлайн платформи, одобрени от ACER, където участниците на пазара разкриват вътрешна информация.

 

  Новата точка за достъп до вътрешна информация на ACER служи като единен портал за вътрешна информация, която понастоящем се публикува в 23 одобрени ПВИ, което улеснява участниците на пазара да проверяват и сравняват вътрешна информация. По-добрият достъп до планирана поддръжка и непланирани прекъсвания на енергийните активи подобрява общественото разбиране за динамиката на енергийния пазар в ЕС и може да подпомогне по-координирано управление на активите от страна на участниците на пазара.

Точката за достъп до вътрешна информация на ACER може също да помогне за улесняване на изпълнението на новите задължения по REMIT за лица, които професионално организират или извършват сделки (като енергийни борси, брокери и платформи за разпределение на капацитет). Тези организации трябва да уведомят ACER и съответните национални регулаторни органи (НРО) за всякакви потенциални нарушения, причинени от неразкриване на вътрешна информация от участник на пазара. 

Какъв вид вътрешна информация е налична?

Точката за достъп до вътрешна информация на ACER събира и показва набор от вътрешна информация, включително:

–Планирани и непланирани прекъсвания на енергийни съоръжения, които е вероятно да повлияят значително на цените на енергийните продукти на едро.

Прекъсвания на услугите в производствената, преносната и потребителската инфраструктура.

–Прекъсвания и събития по поддръжка както на газови, така и на електрически съоръжения.

Потребителите могат да филтрират и експортират вътрешна информация, събрана от ACER в даден ден. ACER планира да продължи да развива своята точка за достъп, добавяйки нови функционалности и подобрения, за да подпомогне допълнително прозрачността и надзора на пазара.

Точката за достъп не е предназначена за вземане на решения за търговия в реално време, тъй като набора от данни се обновява ежедневно, а не непрекъснато.

 Участниците на пазара следва да продължат да се консултират с отделни платформи за вътрешна информация за публикации в реално време на вътрешна информация по REMIT.

 


четвъртък, 8 май 2025 г.

REMIT: ACER публикува първите доклади за откриването, докладването и предприетите проучвания при подозрителни поведения на енергийния пазар на едро

 REMIT  е рамката в ЕС, която защитава потребителите и бизнеса от манипулиране на енергийния пазар на едро и търговия с вътрешна информация. Прилагането на REMIT включва много страни, които събират и наблюдават данни, с цел гарантиране целостта на европейските пазари на едро на енергия. В крайна сметка националните регулаторни органи  прилагат REMIT в случаите на манипулация на пазара на едро на енергия и търговия с вътрешна информация.

Сега ACER за първи път публикува два доклада за надзора на енергийния пазар, отнасящи се до:

1.Лица, които по занятие организират или извършват сделки (PPAT): Анализ на тяхната готовност за откриване и докладване на подозрително поведение на енергийния пазар на едро.

2.Национални енергийни регулаторни органи (НРО): Фокус върху техния анализ на доклади за подозрителни сделки и нареждания (STOR), подадени от PPAT, техните действия за прилагане и санкции.

Двата доклада са в отговор на произтичащите задължения от изменения Регламент REMIT II (2024 г.), който въвежда нови задължения за търговските посредници (наричани PPAT съгласно рамката REMIT) и за ACER да докладва за последващите действия от страна на националните енергийни регулаторни органи.

Какви са ключовите констатации и препоръки на ACER?


1.За лицата, които по занятие организират или извършват сделки, ACER открива области за подобрение в практиките им за наблюдение и предлага:

  • ефективно разделяне на функциите за наблюдение по REMIT и изискване към служителите да декларират  потенциален конфликт на интереси;
  • определяне и формализиране на процедурите по REMIT „откриване - анализ - уведомяване - възпиране";
  • приемане на адекватна система за наблюдение;
  • провеждане на редовни одити.



2.За последващите действия от страна на националните регулаторни органи ACER препоръчва подобряване на дейността им чрез;

  • активно взаимодействие с PPAT;
  • намаляване на случаите на продължително предварително проучване чрез по-бързо отхвърляне на STOR с отменен приоритет;
  • осигуряване на адекватни специализирани ресурси (напр. разследващи експерти)  за управление на нарастващия брой случаи по REMIT;
  • бърза комуникация с ACER относно проучванията им по случаите.


REMIT: Отговор на ACER относно консултацията на Комисията за пазарите на стокови деривати

 


Агенцията на ЕС за сътрудничество между енергийните регулатори (ACER) публикува отговор във връзка с проведената обществена консултация на Европейската комисия относно функционирането на пазарите на стокови деривати, с акцент върху взаимодействието между регулирането на енергийния и финансовия пазар.

ACER смята, че е важно да се добави специфичен за сектора контекст към консултацията по отношение на функционирането на пазарите на едро на енергия и спецификите на Регламент № 1227/2011 относно интегритета и прозрачността на пазара на едро на енергия (REMIT). Фундаменталните разлики между финансовите и енергийните пазари са причината, поради която Европа има (от 2011 г. насам) специална и изключително успешна рамка, специфична за енергийния сектор, с която се  гарантира открита и лоялна конкуренция на европейските пазари на едро на енергия.

Приносът на ACER към тази консултация се основава на дългогодишния опит на националните енергийни регулатори и ACER при  прилагането на REMIT. Посочва се  еволюцията на рамката REMIT с преработения регламент REMIT II (2024 г.), включително развиващата се роля на ACER като референтен център за данни на пазара на едро с енергия.

В становището ACER обхваща различни аспекти на консултацията, включително:

  • относно данните;
  • лимити на позициите, управление и отчетност; и
  • сътрудничество при надзора;

ACER препоръчва да се надгражда върху това, което вече работи добре в рамките на REMIT и финансовото законодателство, и да се засили допълнително сътрудничеството с Органа за ценни книжа и пазари на ЕС (ESMA) в области като споделяне на данни, уведомления до енергийните и финансовите регулатори, механизми за координация и обмен на най-добри практики.

Становището може да се види ТУК

вторник, 1 април 2025 г.

REMIT: ACER актуализира документа Въпроси/отговори относно REMIT

 Регламент(ЕС) № 1227/2011 относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT) е рамката на ЕС, която има за цел да предотврати злоупотребите на пазара на енергия на едро и да подкрепи лоялната конкуренция.

На 17.04.2024 г. е публикуван Регламент  (ЕС)2024/1106 на  Европейския Парламент и на Съвета от 11 април 2024 година за изменение на регламенти (ЕС) № 1227/2011 и (ЕС) 2019/942 във връзка с подобряването на защитата на Съюза срещу манипулиране на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT II).

Измененият регламент има за цел да гарантира, че регулаторната рамка е в съответствие  с развиващата се пазарна динамика на енергийния пазар на едро.

Сега ACER актуализира своите Въпроси и отговори (Q&A) относно прилагането на  REMIT, за да разясни промените, въведени в изменения REMIT.


Документът  обобщава често задавани въпроси относно REMIT и техните отговори. Той предоставя на участниците на пазара и други заинтересовани страни информация относно определенията в REMIT, задълженията на участниците на пазара, докладване на данни и др.

Какво е новото в актуализираните въпроси и отговори?

Въпросите и отговорите имат за цел да изяснят ключови понятия от изменения регламент, включително:

  • нови задължения за участници на пазара от трети страни; 
  • докладване на данни от регистъра за нареждания от организирани пазари; и
  • разширяване на обхвата на REMIT за включване на нови продукти (като съхранение на енергия и водород).

Въпросите и отговорите предоставят по-подробни обяснения на задължението за докладване, които следва да подпомогнат пазарните участници да разберат по-добре новите изисквания и определения.

АСЕR насърчава пазарните участници и други заинтересовани лица, да се запознаят и с публикуваните Насоки на АСЕR  относно прилагането  на REMIT и докладването на данни.




АСЕR също насърчава пазарните участници да изпращат своите въпроси относно прилагането на изменения REMIT, чрез формуляра за въпроси REMIT query form