Европейската
комисия публикува резултатите от изданието за 2016 г. на индекса
за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI).
Какво
представлява DESI?
Индексът занавлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (Digital Economy
and Society Index — DESI) е онлайн
инструмент за измерване на напредъка на страните от ЕС към изграждане на
цифрови икономики и общества. Той е сложен съставен показател разработен от
Европейската комисия ( по-конкретно от ГД „Съобщителни мрежи, съдържание и
технологии“). Чрез показателя се прави оценка на напредъка на държавите от ЕС към
цифрова икономика и цифрово общество.
Индексът DESI
обединява набор от 5 показатели.: свързаност, човешки
капитал,
използване
на интернет, внедряване на цифрови технологии и цифрови обществени услуги.
Според
Комисията данните за 2016 показват, че след публикуване на стратегията за цифровия единен пазар на Комисията
през миналата година досега страните членки са постигнали напредък в области
като свързаност и цифрови умения, както и по отношение на публичните услуги.
В същото
време се отчита, че темпото на напредъка се забавя и затова са необходими
действия,
както на равнище ЕС, така и на национално равнище, за да се премахнат пречките,
които възпрепятстват страните от ЕС да се възползват в пълна степен от
възможностите на цифровите технологии.
Основни
констатации в индекса за навлизането на цифровите технологии в икономиката
и обществото (DESI).
· ЕС напредва, но бавно: резултатът на ЕС като цяло е
0,52 от 1, което представлява подобрение спрямо 0,5 за предходната година.
Всички страни от ЕС без Швеция са подобрили своя резултат.
· Дания, Нидерландия, Швеция
и Финландия продължават да водят класацията по DESI.
· Нидерландия, Естония, Германия, Малта,
Австрия и Португалия са най-бързо развиващите се страни и вървят
начело. Повече информация относно резултатите на отделните държави могат да
бъдат намерени в профилите на държавите и в този информационен документ.
- Необходими действия за настигане на най-добрите в световен мащаб: за първи път Комисията също така сравнява ЕС с някои от най-цифровизираните държави в света (Япония, САЩ и Южна Корея). Пълният доклад за нов международен индекс на представянето в областта на цифровите технологии ще бъде достъпен в средата на март 2016 г., но предварителните резултати показват, че най-успешните европейски страни са също и световни лидери в областта. Въпреки това ЕС като цяло трябва значително да подобри своите резултати, за да играе водеща роля на световната сцена.
- По-добра свързаност, но недостатъчна в дългосрочен план: 71% от европейските домакинства разполагат с високоскоростен широколентов достъп до интернет (поне 30 Mbps) спрямо 62% през миналата година. ЕС е на прав път към постигане на пълно покритие до 2020 г. Броят на абонаментите за мобилен широколентов достъп до интернет бързо нараства — от 64 абонамента на всеки 100 европейци през 2014 г. на 75 днес. ЕС трябва да е готов да отговори на бъдещото търсене и да осигури следващото поколение съобщителни мрежи (5G). Ето защо Комисията ще представи преглед на правилата на ЕС за далекосъобщенията, за да може до края на годината технологичните и пазарните предизвикателства бъдат преодолени.
- Подобряване на цифровите умения: Въпреки че броят на висшистите в областта на науката, технологиите и математиката в ЕС слабо се е повишил, почти половината от европейците (45%) нямат основни умения за ползване на цифрови технологии (използване на електронна поща, текстообработващи програми или инсталиране на нови устройства). Комисията ще разгледа цифровите умения и обучението в рамките на предстоящата по-късно тази година програма на ЕС за уменията.
- Електронната търговия — пропусната възможност за по-малките предприятия: 65% от европейските интернет потребители пазаруват онлайн, но само 16% от МСП продават онлайн, като по-малко от половината от тях продават онлайн в други страни (7,5%). За да реши този проблем, през декември Комисията представи предложения относно цифровите договори (съобщение за медиите) с цел потребителите, които пазаруват онлайн, да бъдат по-добре защитени и да се помогне на предприятията да увеличат своите онлайн продажби. През май Комисията ще представи пакет от законодателни мерки за по-нататъшно стимулиране на електронната търговия. Той ще включва мерки за справяне с необоснованото геоблокиране, за подобряване на прозрачността на трансграничните пазари на колетни пратки и за по-добро прилагане през граница на правилата на ЕС за защита на потребителите.
- Повече, но не достатъчно използвани публични услуги онлайн: показателите сочат, че публичните администрации предоставят по-широк набор от онлайн услуги, даващи възможност на хората да използват интернет, за да се информират за ново място на пребиваване, раждане на дете и други важни събития. Въпреки това броят на интернет потребителите, които взаимодействат със съответната администрация онлайн (32%), не се увеличава.
Отделно от
общите констатации са представено подробни данни и профил за всяка държава
членка.
По индекса DESI за 2016 г. общата оценка за България е 0,37 (нарастване
спрямо 0,36 през 2015 г.), с което тя се
нарежда на 27-мо
място в класацията
по DESI.
Високоскоростният
широколентов достъп е на разположение за
почти 72 % от
домакинствата в България, но
в селските райони
няма високоскоростно покритие.
Едва
55 % от българските
домакинства са абонирани за фиксирана широколентова връзка (27-мо място
в ЕС), а
половината от тях ползват
високоскоростна връзка (10-то
място в ЕС).
България трябва да се
справи със сериозното
си изоставане в придобиването на умения за
ползване на цифрови технологии: едва
31 % от населението
имат основни умения в
тази област.
Българските
потребители на интернет са
сред първенците в
използването на услугите за
видеоразговори (1-во място) и
социалните мрежи (6-то място).
Те изглежда се
въздържат най-много от
банкирането и пазаруването онлайн.
Въпреки известен напредък
в използването на
цифрови технологии в българските обществени услуги има голям потенциал
за подобрението му; в тази област България е на последно място.
България попада в групата на изоставащите страни, които показват
резултати под средното
за ЕС и
които като цяло напредват
по-бавно спрямо ЕС от миналата година. Групата на изоставащите страни включва
България, Гърция, Полша, Словакия, Унгария, Франция и Чешката република.
Няма коментари:
Публикуване на коментар