Генерална дирекция "Конкуренция" на Европейската комисия публикува проучване на Евробарометър, което отчита как гражданите на Европейския съюз (ЕС)
възприемат политиката на конкуренция. В доклада се посочва, че гражданите
на ЕС до голяма степен споделят нейните цели и ценности. 78% от респондентите
казват, че ефективната конкуренция има положително въздействие върху тях като
потребители (спрямо 72% през 2014 г.).
74 % от европейските граждани (ЕС28) и 81 % от българските граждани (БГ) смятат, че
наличието на конкуренция гарантира по-качествени стоки и услуги, 83% ЕС28 и 81 % БГ- смятат, че конкуренцията между компаниите води до по-добри
цени за потребителите 83% ЕС28 и 80 % БГ - повече иновации. 87% от ЕС28 и от БГ смятат, че конкуренцията гарантира по-голям избор за потребителите.
В ЕС гражданите смятат, че
проблемите, произтичащи от липсата на конкуренция, най-вероятно възникват в
телекомуникационния сектор, достъп до интернет (26% -ЕС28 и 25% от БГ), енергийния сектор (23%; ЕС28, и 33 % БГ), транспортни услуги и фармацевтични
продукти ( 20% ЕС28 и 12 за БГ).
В секторите с ограничена конкуренция гражданите смятат, че цените са прекалено високи 70 % ЕС28 и 71 % БГ. Качеството на продуктите и услугите не е задоволително 50 % ЕС28 и 60 % БГ. 51 % от българските граждани смятат, че трудно се сменя доставчикът- 46 % ЕС28.
Проучването Flash Eurobarometer е проведено
в 28-те държави-членки на Европейския съюз през януари 2019 г. Общо са
интервюирани 26 572 респонденти от различни социални и демографски групи. Това
е третото проучване относно възприятията на гражданите за политиката на
конкуренция, първите две бяха проведени през 2009 г. и през 2014 г.
Пълният доклад, резюме и справки за всяка
държава-членка са достъпни ТУК.
Няма коментари:
Публикуване на коментар