На 4 май 2020 г. Комисията публикува най-новия пакет от извънредни мерки за допълнително
подпомагане на селскостопанския и хранително-вкусовия сектор, които са
засегнати в най-голяма степен от пандемията.
Извънредните мерки, обявени на 22 април, включват помощ за частно складиране в сектора на
млякото и млечните продукти, временно разрешение за операторите от най-силно
засегнатите от кризата сектори да организират самостоятелно пазарни мерки,
както и прилагане на гъвкав подход при изпълнението на програмите за подпомагане на пазара. В
допълнение към тези пазарни мерки Комисията предложи да се разреши на държавите
членки да използват средства, предвидени за развитието на селските райони, за
да компенсират земеделските стопани и малките предприятия от
хранително-вкусовата промишленост със суми в размер съответно до 5000 EUR
и 50 000 EUR.
Европейският комисар по въпросите на селското стопанство и развитието на
селските райони Януш Войчеховски заяви: Предприехме
своевременни действия, за да осигурим възможно най-бързо всички мерки за
подпомагане на земеделските стопани и нуждаещите се хора. Някои пазари на
селскостопански продукти и храни се оказаха силно засегнати от кризата. Уверен
съм обаче, че с помощта на приетите мерки ще бъде осигурена осезаема подкрепа,
ще бъде изпратен адекватен сигнал до пазарите и скоро ще разполагаме с известна
стабилност. Както новите, така и по-рано приетите мерки за подпомагане
показват, че Комисията е готова и ще действа съгласно ситуацията. Ще продължим
да следим обстановката в тесен контакт със заинтересованите страни, Европейския
парламент и държавите членки.
Извънредните пазарни мерки, предложени на 22 април и вече изцяло приети и
публикувани, включват:
· Помощ за частно складиране: Комисията ще
предостави подпомагане за частното складиране на млечни изделия (обезмаслено
мляко на прах, масло, сирене) и месни продукти (говеждо, овче и козе месо).
Тази мярка позволява временното изтегляне на продукти от пазара за минимален
период от 2 до 3 месеца и за максимален период от 5 до 6 месеца. Заявления за
участие в схемата ще се приемат от 7 май 2020 г., а целта е да се постигне
стабилизиране на пазара чрез временно намаляване на предлагането.
· Гъвкав подход при изпълнението на
програмите за подпомагане на пазара: Комисията ще позволи прилагането на
гъвкав подход при изпълнението на програмите за подпомагане на пазара в
секторите на виното, плодовете и зеленчуците, трапезните маслини и маслиновото
масло, пчеларството, както и по отношение на схемата на ЕС за хранене в
училищата (мляко, плодове и зеленчуци). Целта е да се ограничи предлагането във
всеки от посочените сектори, за да се постигне уравновесяване на пазарите.
Същевременно този подход ще позволи пренасочване на приоритетите за финансиране
към мерки за управление на кризата.
· Временна дерогация от правилата на ЕС в
областта на конкуренцията: Съгласно член 222 от Регламента относно общата организация на пазарите в
ситуации на сериозно пазарно неравновесие Комисията може да приема временни
дерогации от някои правила на ЕС в областта на конкуренцията. Такива дерогации
бяха приети за секторите на млякото, цветята и картофите. Те позволяват на
операторите да организират самостоятелно и да прилагат пазарни мерки за
стабилизиране на съответния сектор и във връзка с функционирането на вътрешния
пазар за максимален период от 6 месеца. Така например производителите в сектора
на млякото ще имат право да планират колективно производството на мляко, а тези
в секторите на цветята и картофите — да изтеглят продукти от пазара. Ще бъде
разрешено и складирането от частни оператори. С цел да се предотвратят
неблагоприятните последици от тези мерки ще бъде извършвано стриктно наблюдение
на движението на потребителските цени и евентуалното разделяне на вътрешния
пазар.
Сектор
|
Мярка
|
Желан ефект
|
Правно основание
|
Мляко и млечни
продукти
|
Предоставяне на
възможност на признати организации на производители и на други признати
органи да управляват доставките. Продължителност: 6 месеца
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 222 от
Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация на пазарите)
|
Картофи, преработени
|
Предоставяне на
възможност на признати организации на производители и на други признати
органи да управляват доставките. Продължителност: 6 месеца
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 222 от
Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация на пазарите)
|
Цветя, луковици и др.
|
Предоставяне на
възможност на признати организации на производители и на други признати
органи да управляват доставките. Продължителност: 6 месеца
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене по време на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 222 от
Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация на пазарите)
|
Плодове и зеленчуци,
вино
|
Прилагане на по-гъвкав
подход към управлението на секторните програми (национални бюджети,
управлявани от държавите членки)
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Членове 37, 53 и 173
във връзка с член 227 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща
организация на пазарите) [Прието днес, предстои публикуване в Официален
вестник на Европейския съюз]
|
Плодове и зеленчуци,
вино
|
Прилагане на по-гъвкав
финансов подход към секторните програми на Общността във връзка с изтеглянето
на продукти от пазара (унищожаване, дестилиране, складиране или събиране на
реколтата на зелено)
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 219 във
връзка с член 228 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация
на пазарите)
|
Плодове и зеленчуци,
вино, пчеларство и схема за хранене в училищата
|
Прилагане на по-гъвкав
подход към схемите за подпомагане по различни секторни програми
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19; прилагане на по-гъвкав подход към текущите програми
|
Член 25 (схема за
хранене в училищата), член 38 (плодове и зеленчуци), член 54
(вино), член 57 (пчеларство), член 70, буква а) и член 219 във
връзка с член 228 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация
на пазарите)*
|
Трапезни маслини и
маслиново масло
|
Прилагане на по-гъвкав
подход към схемите за подпомагане по различни секторни програми
|
Осигуряване на гъвкав
подход към текущите програми (по-специално засегнатите от кризата)
|
Член 31 (трапезни
маслини и маслиново масло) от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация
на пазарите)
|
Животни от рода на
овцете и козите
|
Частно складиране
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 18, параграф
2 и член 223, параграф 3, буква в) от Регламент (ЕС) № 1308/2013
(обща организация на пазарите)
|
Вино
|
Прилагане на по-гъвкав
подход към правилата във връзка с правата на засаждане
|
Предоставяне на повече
време на производителите за изпълнение на техните задължения
|
Член 221,
параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация на пазарите)
|
Говеждо месо
|
Частно складиране
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 18, параграф
2 и член 223, параграф 3, буква в) от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща
организация на пазарите)
|
Сирене
|
Частно складиране
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 219, параграф 1
във връзка с член 228 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща
организация на пазарите)
|
Обезмаслено мляко на
прах
|
Частно складиране
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 18, параграф
2 и член 223, параграф 3, буква в) от Регламент (ЕС) № 1308/2013
(обща организация на пазарите)
|
Масло
|
Частно складиране
|
Преразпределяне на
предлагането, така че то да бъде адаптирано към промяната на потребителското
търсене в резултат на мерките за изолация, въведени по време на пандемията от
Covid-19
|
Член 18, параграф
2 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 (обща организация на пазарите)
|
Развитие на селските
райони
|
Нова временна мярка
|
Подпомагане за
земеделските стопани и МСП, засегнати от кризата
|
Предложение на
Комисията за изменение на Регламент (ЕС) № 1305/2013 (подпомагане на
развитието на селските райони от ЕЗФРСР) — предстои да бъде прието от
Европейския парламент и Съвета
|
В допълнение към посочените мерки Комисията предлага държавите членки,
които все още не са изразходвали предоставените им средства за развитие на
селските райони, да могат да ги използват през 2020 г. за подпомагане на
земеделските стопани и малките предприятия от хранително-вкусовата промишленост.
Очаква се по този начин да бъде осигурена незабавна помощ производителите,
засегнати най-силно от кризата. Размерът на подпомагането, което държавите
членки могат да отпускат, е до 5000 EUR за земеделските стопани и до 50 000 EUR
за малките предприятия. Тези средства се предоставят в допълнение към
минималната помощ за селскостопанския сектор и вече одобрения увеличен таван за
държавните помощи. Предложението на Комисията трябва да бъде внесено за
одобрение от Съвета и Парламента.
Посочените мерки са съобразени с широкообхватен пакет от мерки, приети по-рано от Комисията, които
предвиждат подпомагане за хранително-вкусовата промишленост в сегашната криза с
увеличени суми за държавна помощ, по-големи авансови плащания и удължени
срокове за представяне на искания за плащане. Прилагането на по-гъвкав подход
спрямо правилата на общата селскостопанска политика е насочено към облекчаване
на административната тежест както за земеделските стопани, така и за
националните администрации.
За повече информация
Няма коментари:
Публикуване на коментар