Днес Европейската комисия предложи цялостен подход за допълнително
укрепване на борбата на ЕС с изпирането на пари и финансирането на тероризма.
Комисията публикува амбициозен и многостранен план за действие, с който се
определят конкретни мерки, които Комисията ще предприеме през следващите 12
месеца с цел по-добро прилагане, надзор и координиране на правилата на ЕС за
борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма. Целта на този нов цялостен
подход е да се отстранят оставащите пропуски и да се премахнат всички слаби
звена в правилата на ЕС.
Изпълнителният заместник-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис заяви: Трябва
да сложим край на навлизането на мръсни пари във финансовата ни система. Днес
подсилваме допълнително, чрез цялостен и всеобхватен план за действие, нашите
защитни механизми за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма. В
правилата и тяхното прилагане няма място за слаби звена. Поели сме ангажимент
да изпълним — бързо и последователно, всички тези действия през следващите 12
месеца. Освен това укрепваме глобалната роля на ЕС във връзка с формирането на
международните стандарти за борба с изпирането на пари и финансирането на
тероризма.
Също така Комисията публикува днес по-прозрачна и по-точна методика за
идентифициране на високорискови трети държави със стратегически слабости в
техните нормативни уредби за борба с изпирането на пари и финансирането на
тероризма, които представляват съществена заплаха за финансовата система на ЕС.
Това ще засили ангажираността ни в трети държави и ще гарантира по-тясно
сътрудничество със Специалната група за финансови действия (FATF).
И накрая, Комисията прие също нов списък с трети държави със стратегически
слабости в техните национални уредби за борба с изпирането на пари и
финансирането на тероризма.
План за действие за всеобхватна политика на ЕС за предотвратяване на
изпирането на пари и финансирането на тероризма
Днешният план за действие се основава на шест стълба, всеки от които има за
цел да подобри общата борба на ЕС с изпирането на пари и финансирането на
тероризма, както и да укрепи глобалната роля на ЕС в тази област. Взети заедно,
тези шест стълба ще гарантират, че правилата на ЕС са по-хармонизирани и
следователно по-ефективни. Надзорът върху правилата ще е по-добър, а
координацията между органите на държавите членки — по-ефективна.
Шестте стълба са:
- Ефективно прилагане на правилата на ЕС: Комисията
ще продължи да следи отблизо прилагането на правилата на ЕС от страна на
държавите членки, за да гарантира, че националните правила отговарят на
най-високите възможни стандарти. Успоредно с това днешният план за действие
насърчава Европейския банков орган (ЕБО) да използва пълноценно новите си
правомощия за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма.
- Единна нормативна уредба: настоящите
правила на ЕС са широкообхватни и ефективни, но държавите членки са склонни да
ги прилагат по най-разнообразни начини. Ето защо различните тълкувания на
правилата отварят в нашата система „вратички“, които могат да бъдат използвани
от престъпниците. За да противодейства на това, Комисията ще предложи през
първото тримесечие на 2021 г. по-хармонизиран набор от правила.
- Надзор на равнище ЕС: понастоящем всяка държава членка осъществява самостоятелно надзор върху правилата на ЕС в тази област, като в резултат могат да възникнат пропуски в надзорния подход. През първото тримесечие на 2021 г. Комисията ще предложи създаването на надзорен орган на равнище ЕС.
- Механизъм за координация и подпомагане на звената за финансово разузнаване на държавите членки: звената за финансово разузнаване в държавите членки играят решаваща роля при установяването на операциите и дейностите, които могат да бъдат свързани с престъпни дейности. През първото тримесечие на 2021 г. Комисията ще предложи да се създаде механизъм на ЕС за допълнително координиране и подпомагане на работата на тези органи.
- Спазване на разпоредбите на наказателното право и обмен на информация на равнище ЕС: съдебното и полицейското сътрудничество, основаващо се на инструментите на ЕС и институционалните договорености, е решаващо, за да се гарантира добрият обмен на информация. Частният сектор може също да играе роля в борбата с изпирането на пари и финансирането на тероризма. Комисията ще публикува насоки относно ролята на публично-частните партньорства с оглед изясняване и подобряване на обмена на данни.
- Ролята на ЕС в световен мащаб: ЕС
участва активно в Специалната група за финансови действия и на световната сцена
при формирането на международните стандарти за борба с изпирането на пари и
финансирането на тероризма. Решени сме да увеличим нашите усилия, за да бъдем
единен глобален фактор в тази област. По-специално ЕС ще трябва да адаптира
подхода си към трети държави със слабости в техните нормативни уредби за борба
с изпирането на пари и финансирането на тероризма, които излагат на риск
единния ни пазар. Новата методика, публикувана днес заедно с плана за действие,
предоставя на ЕС необходимите инструменти за целта. С днешния актуализиран
списък на ЕС се постига по-добра съгласуваност с последния списък на FATF
(Специалната група за финансови действия), докато тази преработена методика
започне да се прилага.
С оглед провеждането на приобщаващи дискусии относно разработването на тези
политики, днес Комисията започна обществена консултация относно плана за
действие. Органите, заинтересованите страни и гражданите ще могат да изпращат
своите коментари до 29 юли.
По-точна методика
Днес Комисията публикува нова методика за идентифициране на високорискови
трети държави със стратегически слабости в техните национални нормативни уредби
за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма, които представляват
съществена заплаха за финансовата система на ЕС. Целта на тази нова методика е
да се осигури повече яснота и прозрачност в процеса на идентифициране на тези
трети държави. Основните нови елементи засягат: i) взаимодействието между
процеса на ЕС и FATF на изготвяне на списъци; ii) засилен ангажимент по
отношение на трети държави; и iii) активизиране на консултациите с експерти от
държавите членки. Европейският парламент и Съветът ще имат достъп до цялата
приложима информация на различните етапи от процедурите, при спазване на
съответните изисквания за боравене.
Актуализиран списък
Съгласно Директивата относно борбата с изпирането на пари (ДБИП)
Комисията има правно задължение да определи високорисковите трети държави,
които имат стратегически слабости в националната си уредба за борба с
изпирането на пари и финансирането на тероризма. В очакване на прилагането на
горепосочената по-точна методика Комисията актуализира своя списък, като взе
предвид промените, настъпили на международно равнище от 2018 г. насам.
Сега новият списък е по-добре съгласуван със списъците, публикувани от FATF.
Държави, които се включват в списъка: Бахамските острови, Барбадос,
Ботсуана, Камбоджа, Гана, Ямайка, Мавриций, Монголия, Мианмар, Никарагуа,
Панама и Зимбабве.
Държави, които се изваждат от списъка: Босна и Херцеговина, Етиопия,
Гвиана, Лаоската народнодемократична република, Шри Ланка и Тунис.
Комисията измени списъка посредством делегиран регламент. Регламентът ще
бъде предаден на Европейския парламент и Съвета, които разполагат с един месец
за неговото одобрение (с възможност за удължаване с един месец). Поради кризата
с коронавируса частта от днешния регламент, с която в списъка се включват трети
държави и следователно се налагат нови защитни мерки, ще се прилага едва от 1
октомври 2020 г. Целта е да се гарантира, че всички заинтересовани страни
разполагат с достатъчно време, за да се подготвят. Това обаче не засяга
заличаването на държавите от списъка, което ще влезе в сила 20 дни след
публикуването на регламента в Официален вестник.
Контекст
В пакета от законодателни мерки на Комисията за борба с
изпирането на пари от юли 2019 г. бяха посочени редица
слабости в борбата с изпирането на пари/финансирането на тероризма в ЕС.
Въпреки че част от тях ще бъдат преодолени с транспонирането и влизането в сила
на наскоро приетото законодателство, други проблеми остават. В отговор на този
пакет Европейският парламент и Съветът приканиха Комисията да проучи какви
стъпки могат да бъдат предприети за постигане на по-хармонизиран набор от
правила, по-добър надзор, включително на равнище ЕС, както и подобрена
координация между звената за финансово разузнаване. Днешният план за действие е
отговорът на Комисията на този призив и първата стъпка към постигане на
приоритетната цел на Комисията за изготвяне на нова, всеобхватна рамка за борба
с изпирането на пари и финансирането на тероризма. Допълнителен инструмент на
ЕС за справяне с външните рискове представлява и публикуваната днес нова
методика за идентифициране и смекчаване на заплахите, които стратегическите
слабости в борбата с изпирането на пари и финансирането на тероризма на трети
държави представляват за целостта на финансовата система на ЕС.
За повече информация
Няма коментари:
Публикуване на коментар