С наближаването на отпускарския сезон милиони европейци правят
планове за почивки из Европа и по света. В тази връзка Европейската комисия публикува подробна информация за правата на потребителите при пътуване и почивка.
Съвети как да действате в случай на проблем. Ако се питате кой ще покрие разходите за лечението Ви при инцидент в чужбина или пък какви документи трябва да подготвите, преди да пътувате с домашния си любимец, тук е даден списък на нещата, с които ЕС би могъл да Ви съдейства по време на пътуването Ви.
Съвети как да действате в случай на проблем. Ако се питате кой ще покрие разходите за лечението Ви при инцидент в чужбина или пък какви документи трябва да подготвите, преди да пътувате с домашния си любимец, тук е даден списък на нещата, с които ЕС би могъл да Ви съдейства по време на пътуването Ви.
Пътувам за страна извън Европа, в която няма нито
посолство, нито консулско представителство на моята държава. С кого да се
свържа, ако ми е необходима помощ?
Като
гражданин на страна от ЕС Вие автоматично се ползвате със статут на гражданин
на ЕС и съответно имате право на консулска помощ, ако се намирате извън ЕС
(дори ако Вашата собствена държава няма представителство там). Можете да се
обърнете за помощ към което и да е консулство или посолство на друга държава от
ЕС, в случай например на арест, тежка катастрофа или загуба на важни документи.
Също
така имате право на помощ в кризисни ситуации — в случай на евакуация държавите
от ЕС са длъжни при необходимост да помогнат на всеки европейски гражданин
така, както биха го направили за собствените си граждани.
Можете
да видите дали Вашата държава има представителство в страната, за която
пътувате, на уебсайта на
Европейската комисия, посветен на консулската закрила.
Към кого да се обърна, ако детето ми изчезне?
Европейският
съюз се споразумя за единна гореща
телефонна линия (116 000) за съобщаване за изчезнали деца във всяка
страна от ЕС. Можете да се обадите на този номер без значение дали сте родител,
чието дете е изчезнало, дете, което се е загубило или избягало, или имате
информация за изчезнало дете. Така ще се свържете с организация от специалисти,
способни да ви предоставят подкрепа и практическо съдействие — както от
психологическо, така и от правно или административно естество.
Към кого да се обърна, ако по време на почивката си имам
проблем с авиолиния, фирма за коли под наем или туроператор?
А ако има закъснение или отмяна на пътуването ми със
самолет, влак, автобус или кораб?
Съгласно правилата на ЕС относно правата на
пътниците, ако Вашият полет или пътуване закъснее с няколко часа, фирмата
превозвач следва да Ви предложи адекватна компенсация. Ако поради отмяна се
наложи да отседнете в хотел далеч от крайната Ви дестинация, фирмата превозвач
следва да заплати за престоя Ви. Преди да тръгнете на път, проверете как да
потърсите правата си на летищата, пристанищата и автобусните и железопътни гари
в Европа или свалете приложението
за смартфони.
Какви специални права имам, ако съм лице с увреждания?
Правилата на ЕС относно правата на пътниците имат за цел да защитават
хората с увреждания и лицата с намалена подвижност от дискриминация при
пътуване с влак или самолет и да им предоставят достъп до транспорт, равностоен
на този на останалите граждани.
Ако имате право да ползвате паркоместа за хора с увреждания
във Вашата страна, същите права Ви се предоставят в цяла Европа. Необходима Ви
е единствено стандартната карта
на ЕС за паркиране за хора с увреждания.
Резервирах туристически пакет, но туроператорът фалира.
Може ли да си получа парите обратно?
Директивата
за пакетните туристически пътувания осигурява защита на европейските
потребители, отиващи на почивка, и се прилага за предварително договорени
туристически пакети, които включват най-малко две от следните услуги: 1)
транспорт, 2) настаняване, 3) други туристически услуги, като например
посещения на забележителности (продавани в пакет, включващ всички разходи).
Целта
на директивата е потребителите да бъдат защитени по отношение на информацията в
брошурите, правото на отказване от пътуване без санкция, отговорността за
услугите (напр. хотели, които не отговарят на стандартите), както и защита, в
случай че туроператорът или авиокомпанията фалира.
Съгласно
новите предложения на Европейската комисия, подкрепени от Европейския
парламент, в бъдеще ще бъдат защитени и почиващите, закупили персонализирани
туристически пакети онлайн без значение дали са били резервирани директно или
посредством търговски партньор (MEMO/14/184).
По този начин около 120 млн. души ще получат допълнителна защита.
Толкова ми хареса почивката, че бих желал да закупя
временно право на ползване на собственост в същия курорт. Какво трябва да имам
предвид?
Благодарение
на новите разпоредби
на ЕС преди клиентът да бъде обвързан с договорни задължения търговците,
предлагащи разпределено във времето ползване на собственост, са задължени да
дават своевременно подробна информация на клиентите, включваща цената, която
трябва да бъде платена, както и описание на продукта и на точния период и
продължителност на престоя, на които клиентът има право съгласно договора. Тази
информация трябва да се предоставя на родния език на клиента, ако такова е
неговото желание.
Съгласно
разпоредбите търговците нямат право да изискват от клиента каквото и да било
авансово плащане или депозит през 14-дневния „период за размисъл“ и трябва да
гарантират на клиента възможността да се откаже от договора в рамките на този
срок. Преди сключването на договора от търговеца се изисква изрично да насочи
вниманието на клиента към съществуването на правото на отказ, към
продължителността на срока за отказ и към забраната за авансови плащания по
време на този срок.
Астрономическите сметки за телефон ми съсипват бюджета за
почивка. Как да намаля разходите си за телефон при пътуване в чужбина?
ЕС има грижата и да Ви спести пари,
докато пътувате в чужбина. Това лято се очаква нов спад в цените, най-вече в
цената на мегабайт за пренос на данни в роуминг — от 45 на 20 евроцента, таксувани
на използван килобайт (вж. таблицата по-долу за всички нови максимални цени).
Нещо повече, от 1 юли 2014 г. някои мобилни оператори в Европа ще Ви дадат
възможността да избирате отделен договор за роуминг преди да пътувате и, когато
е възможно, ще Ви позволят да изберете местен мобилен оператор при използването
на пренос на данни в роуминг. Така можете да сравнявате офертите за роуминг и
да се възползвате от по-атрактивни предложения по време на почивката си. Сега
можете да се отпуснете и да се насладите на отпуската си, като в същото време
поддържате връзка с близките и приятелите у дома. Но това не е всичко! ЕС
работи по създаването на нови правила, които ще доведат до пълното премахване
на таксите за роуминг от следващата Коледа, за да можете да разговаряте,
изпращате съобщения и използвате интернет навсякъде в Европа, все едно сте си у
дома.
Вид мобилна услуга в рамките на ЕС
|
Максимални цени през 2013 г.
|
Максимални цени през 2014 г.
|
Изходящо повикване
|
24 евроцента на мин.
|
19 евроцента на мин.
|
Входящо повикване
|
7 евроцента на мин.
|
5 евроцента на мин.
|
Изпращане на текстово съобщение
|
Максимум 8 евроцента
|
Максимум 6 евроцента
|
Пренос на данни/сърфиране в интернет
|
45 евроцента на мегабайт
|
20 евроцента на мегабайт
|
Какво трябва да зная, ако искам да пътувам с домашния си
любимец (котка, куче или дребен гризач) на почивка в ЕС?
Пътуването в ЕС с домашен любимец е
лесно, стига да се придържате към следните правила:
Ако
пътувате с куче, котка или дребен гризач, те трябва да бъдат ваксинирани против
бяс и това да бъде отразено в паспорта им.
Ако
пътувате до Ирландия, Малта, Финландия или Обединеното кралство, Вашият домашен
любимец трябва да бъде също така обезпаразитен.
Възможно
е да се прилагат специфични правила в зависимост от държавата, която посещавате,
ако домашният Ви любимец няма навършени 3 месеца или пък е животно, различно от
гореспоменатите.
Проверете
нашия уебсайтза
повече информация по този въпрос.
Ако сте гражданин на ЕС и се връщате от
държава извън ЕС с домашния си
любимец, също се налага да носите паспорта му за идентификация. В
зависимост от избраната от Вас дестинация, преди да заминете на почивка, освен
ваксинацията против бяс може да се наложи да се направят и допълнителни
изследвания на домашния Ви любимец.
Ако
живеете в Андора, Исландия, Лихтенщайн, Монако, Норвегия, Сан Марино, Швейцария
или Ватикана и домашният Ви любимец има паспорт, имате същите права като
гражданите на ЕС.
Проверете изискванията на страната,която планирате да
посетите, преди заминаване.
Позволено ли е да се внасят от чужбина месо или сирене?
В
повечето случаи е незаконно да пренасяте каквито и да е месни или млечни
продукти на връщане от държава извън ЕС,
без значение дали са за лична употреба или за подарък.
Ако
се връщате от Фарьорските острови, Гренландия или Исландия, имате право на
максимум 10 kg
определени продукти от животински произход, бебешко мляко на прах, детски и
специални храни или специални храни за домашни любимци, необходими по
здравословни причини. Тези продукти обаче трябва да са в запечатани опаковки,
теглото им да не надвишава 2 kg и да не изискват съхранение в хладилник преди консумация, за
да имате право да ги пренасяте.
На
връщане от Гренландия можете също така да вземете със себе си известно
количество риба и някои ракообразни, ако те тежат до 20 kg. За Фарьорските острови или Исландия
не се прилагат ограничения за теглото.
За
други продукти от животински произход, като например мед, също има ограничения
до 2 kg.
Тези
правила не важат при пренасянето на
продукти от животински произход между държави в границите на ЕС. Те не
важат и в случай че се връщате от Андора, Лихтенщайн, Норвегия, Сан Марино или
Швейцария.
ЕС
може да наложи допълнителни ограничения при поява на заразни болести по
животните в трети държави.
Ако
имате някакви колебания, можете да поискате информация от ветеринарната служба
на входящия пункт в ЕС (летище, пристанище, шосеен пропускателен пункт и т.н.)
Не
трябва да се забравя, че тези правила имат за цел да предпазят Вашето здраве и
това на добитъка от сериозни болести по животните в ЕС.
За
повече информация, посетете сайта „Пътуване в
Европа“.
Тукще
откриете отговорите на някои от по-често задаваните въпроси.
Ако
желаете да зададете друг въпрос, можете да го направите на този адрес.
Какво трябва да имам предвид, ако изтегля кредит за
туристически пакет?
Директивата
за потребителските кредити на ЕС Ви дава определени
права, когато купувате на кредит. Ето и петте най-важни положения:
Рекламите
за потребителски кредити трябва да са прозрачни и ясни.
Преди
подписването на договора трябва да Ви се предостави достатъчно информация, за
да можете да сравните различните оферти на пазара.
След
подписването на договора трябва да получите екземпляр от него.
Разполагате
с 14 дни да се откажете от договора, ако размислите.
Трябва
да имате възможността да погасите предсрочно кредита срещу справедливо
обезщетение.
Ако имам проблеми при пазаруване по време на почивка в
чужбина, към кого да се обърна при завръщането си, за да ми се помогне да
получа компенсация?
Може
да Ви се съдейства безплатно, когато се завърнете у дома, ако живеете в ЕС,
Норвегия или Исландия. Свържете се с Европейския
потребителски център (ЕПЦ) във Вашата
страна, ако по време на пътуването си в ЕС, Норвегия или Исландия сте имали
проблем при наемането на кола, резервирането на туристически пакет или
самолетен билет. Екипът му може също да Ви съдейства, ако сте имали проблеми
при онлайн поръчката на принадлежности за почивката Ви от друга държава от ЕС.
Тези от вас, които пътуват до Бразилия за Световната купа по футбол, също могат
да се възползват от опита на Комитета по електронни съобщения. Можете да
изтеглите специалното ръководство за Световното първенство по футбол с информация
за Вашите потребителски права в Бразилия тук.
През почивката си купих обувки, но те се скъсаха след
седмица. Как да си получа парите обратно? Какви са правилата?
Където
и да пазарувате в ЕС, винаги имате основни
права като потребител, които не могат да ви бъдат отнети. Едно от тях е
правото на двегодишна
гаранция, според която продавачът е длъжен да поправи или замени безплатно
дефектните стоки. При невъзможността това да се извърши в рамките на разумен
срок или без да Ви се причини неудобство, можете да поискате възстановяване на
парите или отстъпка от цената. Търговските гаранции не заместват минималната
двегодишна гаранция, но могат да бъдат добавени към нея.
Независимо
каква е Вашата националност, законите на ЕС в областта на защитата на
потребителите се прилагат по отношение на покупки на стоки или услуги,
извършени в който и да е търговски обект на територията на ЕС. Гаранциите се
уреждат от законодателство на европейско равнище. В тази
директива на ЕС са уточнени минималните изисквания за защита на купувачите.
Държавите членки са длъжни да прилагат изискванията на ЕС в националното си
законодателство, което може да осигурява и по-високо ниво на защита.
Благодарение
на европейската
процедура за искове с малък материален интерес, ако сте закупили дефектен
продукт в чужбина също имате възможност да си поискате парите обратно следвайки
три
прости стъпки. В много случаи можете да са възползвате от тази процедура
във всички държави от ЕС, с изключение на Дания. Тя е бърза и рентабилна
алтернатива на традиционните съдебни процедури и понастоящем може да се
използва за търговски и потребителски сделки на стойност до 2000 евро. Трябва
само да изпратите стандартен формулярдо
компетентния съд.
Друга
добра новина е, че от 13 юни влизат в сила новите правила на ЕС относно правата
на потребителите, даващи право стоките, закупени по интернет, по телефона или
по пощата, да бъдат върнати в 14-дневен срок(MEMO/14/1144).
А ако се наложи да отида на лекар в чужбина?
Ако
се разболеете или претърпите злополука по време на пътуването си в държава от
ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия или Швейцария, имате право на спешна
медицинска помощ. За тази цел Ви е необходима Европейска
здравноосигурителна карта (ЕЗОК). С нея предоставеното Ви лечение ще бъде
на същите цени и условия като за хората, които са здравно осигурени в страната,
която посещавате. Така че не се колебайте да поискате такава безплатна карта от
Вашата национална здравноосигурителна институция.
В
специалното http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=bg
за смартфони ще откриете номерата за спешни случаи, а също и повече информация
за обхванатите медицински услуги, цените и за процедурите за възстановяване на
разходите, както и за това с кого трябва да се свържете, в случай че изгубите
картата си.
Приложението
е достъпно на 24 езика и не замества ЕЗОК.
Ако страдате от хронично заболяване и имате нужда от
лекарствата си по време на пътуване в чужбина, преди заминаването си поискайте
от Вашия лекар рецепта, която е валидна в чужбина.
Няма коментари:
Публикуване на коментар