Днес ЕК
представи пакет от предложения, които са част от водещата стратегия на
Комисията Юнкер- изграждане на Енергиен съюз, чието начало бе поставено през
месец февруари 2015 г.
Пакетът от
мерки цели да преструктурира енергийния пазар по такъв начин, че потребителите
на енергия (домакинства и стопански предприятия) да се поставят в центъра на
европейския енергиен пазар, още да се актуализира етикетирането на енергийната
ефективност, подчертавайки ролята на принципа „енергийната ефективност на първо
място“и да се преразгледа схемата на ЕС за търговия с емисии.
При
представянето на пакета Марош Шефчович, заместник-председател на Европейската
комисия, отговарящ за енергийния съюз, заявява:
„В стратегията за енергиен съюз ние се ангажирахме да предоставим повече права на европейските потребители, да създадем единен добре функциониращ енергиен пазар, да поставим енергийната ефективност на първо място и да станем лидер в областта на възобновяемата енергия. Днес, пет месеца след приемането на стратегията, този летен пакет от мерки показва нашата решителност да декарбонизираме икономиката си и да поставим потребителите в центъра на европейския енергиен преход.Той бележи не само нов курс по отношение на потребителите, но и нов курс за цялата енергийна система на Европа“.
Комисарят на ЕС по въпросите на климата и енергетиката Мигел Ариас Канете заявява:
„Действията говорят по-силно от думите. Днес ние предприемаме решителна стъпка към включване в законодателството на целта на ЕС за намаление от поне 40% на емисиите до 2030 г. Моето послание към нашите световни партньори преди конференцията по въпросите на климата в Париж е: ЕС спазва своите международни ангажименти. А моето послание към инвеститорите, бизнеса и промишлеността е: инвестирайте в чиста енергия, тя има бъдеще и ще продължи да се развива.С тези предложения Европа отново показва пътя напред и заема водеща роля в глобалния преход към нисковъглеродно общество“.
Предложения
относно бъдещата европейска схема за търговия с емисии
Комисията
преразглежда системата за търговия с емисии, за да гарантира, че тя ще продължи
да е най-ефикасният и най-ефективният от икономическа гледна точка начин за
намаляване на емисиите и през следващото десетилетие. Това е първата
законодателна стъпка към изпълнението на ангажимента на ЕС за намаляване на
емисиите на парникови газове в Съюза с поне 40% до 2030 г. Амбициозните
действия в областта на климата водят до създаване на нови бизнес възможности и
до отваряне на нови пазари за иновации и за използване на нисковъглеродни
технологии. Предложеният по-целенасочен подход има за цел да се запази
конкурентоспособността в международен план на промишлените сектори, за които
има най-голям риск да изнесат производството си от ЕС в страни с по-малко
ограничения за парниковите газове. Друга цел е инвестициите в енергетиката да
се насочат към по-чисти новаторски алтернативи. Освен това Комисията предлага
държавите от ЕС да използват приходите от търговията с емисии, за да финансират
действия за подпомагане на страни извън Съюза да се адаптират към последиците
от изменението на климата.
Преразглеждане
на етикетите за енергийна ефективност с цел по-голяма яснота
„Енергийната
ефективност на първо място“ е основен принцип на стратегията за енергиен съюз,
тъй като е много ефективен начин за намаляване на емисиите, реализиране на
икономии за потребителите и намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на
изкопаеми горива. Успехът на енергийното етикетиране след въвеждането му преди
двадесет години насърчава развитието на продукти с все по-голяма енергийна
ефективност. В резултат настоящото етикетиране стана твърде сложно. Комисията
предлага връщане към първоначалната скала от A до G, която е по-проста и е
лесно разбираема за потребителите.
С
предложението на Комисията за преразглеждане на Директивата за енергийното
етикетиране се осигурява съгласуваност и приемственост и се гарантира, че потребителите
ще са по-добре информирани и така ще могат да спестяват енергия и пари.
Овластяване
на потребителите на енергия
Комисията
смята, че гражданите трябва да са в центъра на енергийния съюз и затова
представя съобщение за осигуряване на нов търговски механизъм за потребителите на енергия въз основа на стратегия от три стълба:
1. подпомагане
на потребителите да спестяват пари и енергия чрез по-добра информация;
2. осигуряване
на по-голям избор при участието им на енергийните пазари; и
3. поддържане на най-високо равнище на
защита на потребителите.
Чрез по-ясни
правила за сметките и рекламата, потребителите трябва също така да са толкова
добре информирани и да разполагат с права както купувачите и продавачите на
пазарите на едро. Според комисията те трябва да разполагат с надеждни
инструменти за сравнение на цените и да се засилят позициите им при договаряне
посредством колективни схеми (напр. колективна смяна на доставчика и енергийни
кооперации).
И накрая,
потребителите трябва да са свободни да произвеждат и потребяват своя собствена
енергия при справедливи условия, за да могат да спестяват пари, да помагат за
опазването на околната среда и да си осигуряват сигурност на снабдяването.
Нова
структура на енергийния пазар
Стратегията
за енергиен съюз е създадена, за да помогне да постигнем нашите цели за
2030 г. по отношение на климата и енергетиката, а Европейският съюз да
стане световен лидер в областта на възобновяемата енергия. За постигането на
тези цели ще е необходимо коренно преобразуване на европейската
електроенергийна система, включително преустройство на европейския пазар на
електроенергия.
С публикуваното
днес съобщение Комисията дава началото на обществена консултация за това каква
трябва да е новата структура на пазара на електроенергия, за да може той да
отговори на очакванията на потребителите.
Как следва да се осигуряват реалните ползи от въвеждането на новите технологии; как да се улесняват
инвестициите, особено във възобновяема енергия и в нисковъглеродно
производството на енергия, и как да се отчита взаимозависимостта на страните от
ЕС по отношение на енергийната сигурност.
Крайната цел
от прилагането на мерките от пакета е да се постигнат възможно най-големи ползи
от трансграничната конкуренция и да се осигури възможност за децентрализирано
производство на електроенергия, включително за потребление на собствена
електроенергия и за подпомагане на развитието на новаторски предприятия за
енергийни услуги.
- Annexe
Няма коментари:
Публикуване на коментар