Генерална дирекция "Конкуренция" на ЕК публикува доклад Geographic Market Definition in European Commission Merger Control.
Докладът разглежда подхода на ЕК при определяне на географския пазар в случаи на концентрация.
Докладът разглежда подхода на ЕК при определяне на географския пазар в случаи на концентрация.
Определянето
на съответния пазар - продуктов и географски лежи в основата на проучванията свързани със случаи на сливания
(концентрации) и антитръстови дела. Точното дефиниране на съответния пазара е от
първостепенно значение и важна първа стъпка при тези дела.
Изключително важно е да се определят географските граници на съответния пазар, защото въз основа на географския пазар, се
определят и ключовите критерии за анализ - пазарен дял и индекс
за концентрация. Това са двата най-често използвани показатели както при анализите за
концентрации, така и при антитръстовите случаи.
Комисията използва тези два критерии последователно от 1997 г. През последните години има сериозни спорове и академични
обсъждания дали е необходимо да се определя продуктов и географски пазар по
начина, който се прилага от Комисията. Бизнес общността, а и някои държави
членки поставят въпроса доколко начина на определяне на географския пазар в
решенията на комисията е адекватен в условията на глобализираща се икономика.
В светлината
на тези критики ГД „Конкуренция“ възлага на академичен колектив да оцени подхода
й при определянето на географски пазар на извадка от десет случаи на
концентрации. Случаите обхващат широка гама от решения на Комисията за
концентрации, в които тя очертава различни географски пазари – в световен
мащаб, на ниво на Европейско икономическо пространство (ЕИП), регионален и национален пазар.
В публикувания сега доклад се дават отговори на поставените отвъпроси. В същото време се правят предложения и се отваря поле за дискусия за това, как да се вземe под внимание развитието на пазарите в условията на глобализирища се икономика и с какви критерии да се определя географския пазар за целите на политиката на конкурренция.
В публикувания сега доклад се дават отговори на поставените отвъпроси. В същото време се правят предложения и се отваря поле за дискусия за това, как да се вземe под внимание развитието на пазарите в условията на глобализирища се икономика и с какви критерии да се определя географския пазар за целите на политиката на конкурренция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар