Европейската комисия приканва гражданите и заинтересованите страни да представят своите становища относно предложението на Комисията за
преразглеждане на Насоките относно
определени мерки за държавна помощ в контекста на системата за търговия с
емисии след 2021 г.
На 20 декември 2018 г. Комисията публикува първоначална оценка на
въздействието, за да информира гражданите и заинтересованите страни за
инициативата си за преразглеждане на Насоките относно определени мерки за
държавна помощ в контекста на схемата за търговия с квоти за емисии на парников
газ („Насоки за СТЕ“).
Сега Европейската комисия представя предложение за
преразглеждане на Насоките относно определени мерки за държавна помощ в контекста на системата за търговия с
емисии след 2021 г.
Контекст
Директива 2003/87/ЕО („Директивата за СТЕ“) въведе през 2005 г.
система за ограничаване и търговия с емисии, чиято цел е намаляване на емисиите
на CO2 в ЕС по икономически ефективен начин. Директивата претърпя няколко
изменения, последното от които през 2018 г. (Директива (ЕС) 2018/410).
Дружествата, обхванати от СТЕ, трябва да купуват сертификати за CO2,
съответстващи на техните промишлени емисии (преки разходи по СТЕ). Следователно
дружествата могат също така да плащат повече за електроенергията, която
потребяват („непреки разходи по СТЕ“), тъй като производителите на
електроенергия прехвърлят цената на въглеродните емисии на потребителите чрез
цената на електроенергията.
На 11 декември 2019 г. Комисията публикува Съобщението относно
Европейския зелен пакт, в което се очертават политиките за постигане на
неутралност по отношение на климата в Европа до 2050 г. За да се реализира
Европейският зелен пакт, е необходимо да се преосмислят политиките за чисти
доставки на енергия в икономиката, промишлеността, производството и
потреблението, мащабната инфраструктура, транспорта, храните и селското
стопанство, строителството, данъчното облагане и социалноосигурителните
плащания. При все че тези области на действие са тясно свързани помежду си и
взаимно се подсилват, специално внимание ще трябва да се обърне в случаите, в
които има възможност за компромис между икономическите, екологичните и
социалните цели.
До лятото на 2020 г. Комисията ще представи план,
предмет на оценка на въздействието, в който ще се предвижда повишаване на целта на
ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове до 2030 г. до поне 50 % и до
55 % спрямо нивата от 1990 г. За да бъдат постигнати тези допълнителни намаления
на емисиите на парникови газове, до юни 2021 г. Комисията ще преразгледа и,
когато е необходимо, ще предложи за преразглеждане всички съответни инструменти на
политиката, свързани с климата. Докато голяма част от международните
партньори не споделят същата амбиция като Европейския съюз, съществува риск от изместване на въглеродни емисии, било то
защото производството се прехвърля от ЕС към други държави с по-ниски амбиции
за намаляване на емисиите, или защото продуктите от ЕС се заменят с внос с
по-висок въглероден интензитет.
Въз основа на член 107,
параграф 3, буква в) от Договора Комисията може да счете за съвместима с
вътрешния пазар държавна помощ за улесняване развитието на някои икономически
дейности, когато тази помощ не засяга по неблагоприятен начин условията на
търговия до степен, която противоречи на общия интерес.
В този контекст Комисията предлага преразглеждане на Насоките за СТЕ. За целта Комисията е събрала
данни чрез обществена консултация, последвана от целева консултация през 2019
г. Въз основа на резултатите от тези консултации Комисията изготвя проект за нови Насоки за СТЕ. На тази основа и въз основа на обратната информация, която ще бъде
получена от предложената обществена консултация, Комисията ще изготви оценка на
въздействието на различните варианти за преразглеждане.
Компенсиране на непреките разходи
Целта на проекта за насоки, който е предмет на консултация, е да се
обърне внимание на риска от изместване на въглеродни емисии поради непреки
разходи по СТЕ, като същевременно се сведат до минимум нарушенията на
конкуренцията и се запазят стимулите за икономически ефективна декарбонизация
на икономиката. В проекта за насоки, предложен за консултация, се вземат
предвид новите разпоредби на преразгледаната Директива за СТЕ, развитието на
пазарните условия и предишните практики на държавите членки.
В документа се прави преглед на основните промени, настъпили на този етап от процеса на преразглеждане на Насоките за СТЕ .
Комисията подчертава, че текстът на проекта на насоки, не е окончателен и ще бъде преразгледан в светлината на обратната
информация и доказателствата, получени в резултат на обществената консултация.
В насоките се определят:
1.Допустими отрасли
На първо място, в сравнение с Насоките за СТЕ от 2012 г.,
предложението предоставя актуализиран и по-ограничен списък със секторите,
които отговарят на условията за компенсация. Този списък включва осем сектора,
които бяха определени като секторите, които са най-силно изложени на реален
риск от изместване на въглеродни емисии.
2. Интензитет на помощта и прогресивно намаляване
В проекта за насоки, предложен за консултация, се определя също
интензитетът на помощта, т.е. максималният дял на непреките разходи по СТЕ,
които държавите членки могат да компенсират. В предложението този интензитет на
помощта от 75 % се запазва. Тази стойност съответства на интензитета на
помощта, прилаган в края на третия период на търгуване по СТЕ съгласно
предходните насоки.
Допуска се възможността държавите членки допълнително да ограничат
излагането на бенефициерите на непреки разходи по СТЕ като функция на тяхната
брутна добавена стойност („БДС“). Тази нова възможност има за цел да се
ограничи излагането на непреки разходи по СТЕ на някои сектори, за които дори
след прилагането на 75 % компенсация те могат да доведат до непропорционален
размер на тяхната БДС. Заинтересованите страни се приканват да представят
становищата си относно тази нова възможност.
3. Формула за изчисляване на размера на помощта
Размерът на непреките разходи по СТЕ и съответно максималният размер
на помощта ще бъдат изчислявани въз основа на параметри, сравними с тези,
използвани в рамките на Насоките за СТЕ от 2012 г.
Ще продължат да се прилагат диференцирани регионални коефициенти на
емисиите на CO2, които отразяват интензитета на СО2 на електроенергията,
произведена от изкопаеми горива в дадена географска област.
Коефициентите на емисиите на CO2 ще бъдат определени въз основа на
най-новите данни на Евростат (2019 г.) и ще бъдат актуализирани в средата на
следващия период на търгуване. През 2025 г. Комисията ще оцени също дали са
налични допълнителни данни, които да позволят да се подобри и преработи
методиката, използвана за изчисляване на коефициентите на емисиите на CO2, т.е.
да се вземе предвид все по-важната роля, която играят технологиите със слаби
въглеродни емисии в определянето на цените на пазарите на електроенергия в ЕС.
4. Условия
Накрая, в проекта за насоки, предложен за консултация, се предлага
условията за компенсиране на непреките разходи по СТЕ да станат по-строги, като
бъдат надхвърлени задълженията, които вече са определени с Директива 2012/27/ЕС
за енергийната ефективност. Заинтересованите страни се приканват да представят
становищата си по това ново изискване за условията. Държавите членки ще трябва
да проверяват дали бенефициерите, независимо от тяхната големина, са извършили
или са се ангажирали да извършат енергийно обследване или дали са въвели
система за управление на енергията или околната среда (например Регламент (ЕО)№ 1221/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2009 г. относно
доброволното участие на организации в Схемата на Общността за управление по
околна среда и одит) Държавите членки ще трябва да следят за спазването на това
изискване. Също така, като част от своите усилия за наблюдение на одобрените
схеми, Комисията може да провери спазването на това изискване.
В този контекст Комисията приканва гражданите и заинтересованите
страни да представят своите становища относно предложението на Комисията и възможното му въздействие върху риска от
изместване на въглеродни емисии, относно ефективността на СТЕ, както и относно
възможните нарушения на конкуренцията. Обществената консултация ще продължи
осем седмици.
Освен това, ЕК ще проведе среща
с държавите членки, за да събере тяхната обратна информация относно проекта за
насоки, предложен за консултация.
Допълнителни документи:
Обяснителна бележка, придружаваща предложението за преразглеждане на Насоките за схемата за
търговия с емисии
Няма коментари:
Публикуване на коментар