петък, 12 февруари 2010 г.

Европейският потребител – в центъра на мащабна реформа на телеком пазара

В края на 2009 г. Европейският парламент одобри официално с голямо мнозинство от различни политически партии пакета от реформи в областта на далекосъобщенията в ЕС, предложен от Комисията през ноември 2007 г.
Пакетът включва:
ДИРЕКТИВА 2009/140/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 25 ноември 2009 година
за изменение на директиви 2002/21/ЕО относно общата регулаторна рамка за електронните съобщителни мрежи и услуги, 2002/19/ЕО относно достъпа до електронни съобщителни мрежи и тяхната инфраструктура и взаимосвързаността между тях и 2002/20/ЕО относно разрешението на електронните съобщителни мрежи и услуги
ДИРЕКТИВА 2009/136/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 25 ноември 2009 година
за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги, Директива 2002/58/ЕО относно обработката на лични данни и защита на правото на неприкосновеност на личния живот в сектора на електронните комуникации и Регламент (ЕО) № 2006/2004 за сътрудничество между националните органи, отговорни за прилагане на законодателството за защита на потребителите
РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 1211/2009 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
от 25 ноември 2009 година
за създаване на Орган на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (ОЕРЕС) и на Служба
„Реформата на сектора на далекосъобщенията в ЕС ще увеличи конкуренцията на европейските пазари на далекосъобщенията, ще направи фиксираните, мобилните и интернет услугите по-добри и по-евтини, а интернет връзките — по-бързи, за всички европейци. Благодарение на силната подкрепа на Европейския парламент днес, Европа постави гражданите в центъра на законодателството в областта на телекомуникациите“, заяви Вивиан Рединг, комисар на ЕС по далекосъобщенията .
„Добрата новина за европейските потребители е, че функционалното разделяне е нов и мощен инструмент, който ще помогне на националните регулатори да преодолеят трайните проблеми с конкуренцията на пазарите на далекосъобщенията, като така ще бъде осигурен по-голям избор за потребителите. Признателна съм също така, че Европейският парламент подкрепи Комисията в усилията ѝ за постигане на интегриран единен пазар в областта на телекомуникациите. Създаването на новия Орган на европейските регулатори в областта на далекосъобщенията — BEREC, чиято институционална рамка бе до голяма степен проектирана от европейските депутати, е изключително ясен знак за това колко сме сериозни, когато заявяваме, че телекомуникационните оператори в Европа и потребителите не трябва повече да усещат ограниченията, налагани от националните граници, по отношение на достъпа до мрежи и предоставянето на съобщителни услуги. Сега вече истинският единен пазар на телекомуникационните оператори в Европа и на потребителите е реална възможност.

Главните елементи на реформата, произтичащи от новия пакет правила за развитието на единния европейски пазар на телекомуникационните мрежи и услугите, предоставяни чрез тях, могат да се обобщят в 12 точки, както следва:

1.Гарантиране правото на европейските потребители да сменят, в рамките на един работен ден, оператора на фиксирани или мобилни услуги при запазване на своя стар телефонен номер.

По настоящем в страните на ЕС срокът за смяна на оператор е в рамките на 8.5 дни за мобилните оператори и 7.5 дни при смяна на фиксирани телефонни номера. А за някои потребители този срок е две до три седмици. В бъдеще този срок следва да бъде сведен до един работен ден. В допълнение, операторите са длъжни да предоставят възможност на клиентите си да подпишат договор със срок на действие не по-дълъг от 12 месеца.

2. По-добро информиране на потребителите

В съответствие с новите телекомуникационни правила потребителите ще получават по-добра и по – разбираема информация за услугите, за които са се абонирали и възможните им приложения. Договорът, който оператора предлага на потребителите следва да определя и минималното качество на услугата и размера на компенсациите, ако това качество не е постигнато при предоставянето й на потребителя, условията за публикуване на телефона на абоната в телефонен указател и определяне на ясни критерии за промоционалните предложения.

3. Защита на гражданските права, свързани със свободвия достъп до интернет.

Следвайки строгото изискване на Европейския Парламент, след дългите преговори по тази точка, в пакета е включена нова разпоредба за свободата на ползване на интернет, в която изрично е посочено, че всяка мярка взета от Държава Членка по отношение на свободния достъп или използване на услуги и приложения, предлагани чрез телекомуникационни мрежи, следва да зачита основните права и свободи на гражданите, както те са гарантирани от Европейската конвенция за защита на човешките права и основни свободи и основните принципи на Европейското законодателство. Подобни мерки трябва да бъдат подходящи, пропорционални и необходими в рамките на едно демократично общество. Във всеки случай, те трябва да зачитат презумцията за невинност и правото на неприкосновеност на личния живот. По отношение на мерки, предприети от Държави Членки по отношение на достъпа до интернет спрямо граждани на ЕС (например: борба с детската порнография или други незаконни действия), то в този случай следва да им се гарантира предварителна, справедлива и безпристрастна процедура, включително правото да бъдат изслушани, както и ефективно и навременно съдебно разглеждане.

4. Нови гаранции за една отворена и неутрална ("neutral") мрежа
Новите телеком правила ще гарантират на Европейските потребители по – голям избор от конкуриращи се доставчици на широколентови услуги. Доставчиците на интернет услуги имат на разположение мощни инструменти, които им позволяват да предлагат различни начини за предаване на данни, като voice or 'peer-to-peer' комуникация. Управлението на трафика може да доведе до развитие на premium high-quality services (IPTV) и може да предложи сигурни комуникации. Същата техника може да се използва и за влошаване на качеството на други услуги до неприемливо ниско равнище или за създаване на господстваща позиция на пазара. Поради тази причина новите европейски правила, гарантират на националните регулаторни органи правомощието да определят минимален стандарт за равнището на качество при предоставяни на услуги чрез мрежите и то по такъв начин , че да се подкрепя „net neutrality" и "net freedoms" за Европейските граждани. В допълнение, благодарение на новите изисквания за прозрачност, потребителите трябва да бъдат информирани преди подписването на договора, за естеството на услугите, за които ще се абонират, включително техниките на управление на трафика и отражението им върху качеството на услугите, както и вссякакви други ограничения (като bandwidth caps или налична скорост на връзката).
Комисията също направи политически ангажимент да пази неутралността на интернет като осъществява строг и критичен преглед, използвайки настоящите правомощия, както и новите инструменти налични в новия пакет за реформи, за да докладва регулярно за ситуацията на неутралността на мрежата (net neutrality) на Европейския Парламент и Съвета на Министрите.

5. Защита на потребителите при нарушаване на правилата за съхраняване на личните им данни и spam

Основният приоритет на новите правила е защитата на гражданските права, свързани с неприкосновеността на личния живот. Информацията за имената, email адресите и банковите сметки на клиентите на доставчиците на телекомуникационни и интернет услуги, и по-специално информацията за всеки техен телефонен разговор и интернет сесия, е необходимо да бъдат съхранявани и предпазвани от случайно или преднамерено попадане в неподходящи ръце. Операторите трябва да отговарят на изискванията, свързани с обработката и съхраняването на тази информация. По тази причина, новите правила въвеждат задължително уведомяване в случай на нарушаване защитата на личните данни – първият закон от подобен род в Европа. Това означава, че доставчиците на комуникационни услуги ще бъдат задължени да информират регулаторния орган и потребителите си относно нарушената защита, засегнала техните лични данни. Това ще увеличи стимула за по-добра защита на личните данни от страна на доставчиците на комуникационни мрежи и услуги.
В допълнение, правилата касаещи личните данни и тяхната защита са подсилени, например: при използване на “cookies” и подобни способи. Интернет потребителите ще бъдат по-добре информирани за развитието на събитията и какво се случва с личните им данни, и те ще намерят най-лесния начин на практика да упражнят контрол върху личните си данни. Нещо повече доставчикът на интернет услуги също ще придобие право да защити бизнеса и потребителите си чрез законови действия срещу спамери.

6. По –добър достъп до спешни услуги, 112
Новите телеком правила ще осигурят на Европейските граждани възможността да получат по-добър достъп до услугите при спешни случаи, чрез разшираване на изискванията за достъп от традиционните телефони към новите технологии, засилване на задълженията на операторите да предоставят информация за мястото на обаждащия се на службите на спешни случаи и чрез подобряване на информираността на обществото за Европейския номер при спешни случаи „112” .
В допълнение, подобрено е осигуряването на достъп до телекомуникационни услуги за Европейци граждани в неравностойно положение и то по такъв начин, че те да могат да използват същите услуги, както останалите граждани, но чрез различен начин. За първи път, Европейските телекомуникационни правила включват изисквания за наличие на терминално оборудване, предлагащо необходимите услуги с функции за потребители в неравностойно положение.

7. Гарантиране на Националните регулаторни органи по-голяма независимост

Новите телеком правила засилват независимостта на националните регулаторни органи, чрез елиминиране на политическо влияние в ежедневната им работа и отговорности и чрез добавяне на защита при произволно уволнение на ръководителя на националния орган.

8. Създаване на нов Европейски регулатор, които следва да осигури лоялна конкуренция и повече последователност при регулиране на телекомуникационните пазари
Реформата създава много важен инструмент, който да направи реалност единния Европейски телекомуникационен пазар: Новият Европейски регулаторен орган "BEREC" (Body of European Regulators for Electronic Communications) ще замени неефективното настоящо сътрудничество в рамките на Европейската група на регулаторите "European Regulators Group", осъществявоно при затворени врати, като създаде повече прозрачност и прилага по-ефективен подход. Решенията на BEREC по правило ще се вземат при мнозинство от ръководителите на 27 национални регулаторни органи: чрез просто мнозинство когато BEREC дава становища в контекста на анализ на Комисията по мерки, нотифицирани от национален регулаторен орган, и чрез 2/3 мнозинство при други случаи. Решенията на BEREC ще бъдат изготвяни от независима наднационална администрация с експертен състав. BEREC също ще съветва, подпомага и допълва независимата работа на националните регулаторни органи, особено когато те ще взимат решения, които ще засягнат пазари извън националния. Решението за седалището на BEREC следва да се вземе от правителствата на 27 –те страни членки.

9. Комисията ще се произнася по мерките , свързани с гарантиране на конкуренцията на телекомуникационните пазари
Новите правила за телекомуникационния пазар предоставят на Европейската комисия правомощието да се произнася по мерките , предложени от националните регулатори.(например: по условията за достъп до мрежата на оператор на фиксираните или мобилни услуги с господстващо положение на пазара, или за фиксираните или мобилни тарифи за терминиране). Целта е да се избегне непоследователно регулиране, което може да наруши конкуренцията в рамките на единния телекомуникационен пазар. Когато Комисията, в тясно сътрудничество с BEREC, счете, че предложените и нотифицирани от националния регулаторен орган мерки, ще създадат бариери пред единния пазар, Комисията може да издаде препоръки, с които да изиска от националния регулаторен орган да промени или оттегли планираните мерки.
Новите правила също дават правото на Комисията да приема по-нататъшни мерки за хармонизиране под формата на препоръки или обвързващи решения, ако различията в регулаторните подходи на националните регулатори , включително и мерките, съществуват дългосрочно в целия ЕС ,например по отношение на условията за широколентов достъп или тарифите за терминиране в мобилни мрежи.

10.Фукционално разделяне, като средство за преодоляване на проблемите с конкуренцията

Националните регулаторни ще придобият допълнителни правомощия, с които да могат да задължават операторите да разделят комуникационните мрежи от предоставяните чрез тях услуги (last-resort remedy). Тези нови мерки са предлагани от 2007 г., както от Европейската комисия, така и от 27-те национални регулатора. Функционалното разделяне може много бързо да подобри конкуренцията на пазара, като същевременно се поддържат стимулите за инвестиции в нови мрежи. Функционалното разделяне се прилага в Обединеното Кралство от януари 2006, вследствие на което се е отприщила вълна от осъществяване на широколентови връзки. (от 100 000 необвързан линии през декември 2005 г. до 5.5 милиона три години по-късно). Новите Европейски правила за функционално разделяне ще добавят и правна сигурност за страните , които в момента предприемат стъпки за различни форми на разделяне( Полша, Италия), като осигури необходимата последователност в полза на единния пазар, ефективната конкуренция и потребителски избор.

11.Ускоряване на широколентовия достъп за всички Европейци
Понастоящем в отдалечените райони на Европейския съюз, само около 70 % от населението има широколентов достъп. Реформата ще помогне да се преодолее това изоставане между различните страни в ЕС, често наричано „цифрово разделение” ("digital divide"), чрез по-добро управление на радио спектъра, и ще спомогне за ефективното изграждане на широколентови безжични мрежи в региони, където изграждането на нови кабелни мрежи е твърде скъпо. Освен това ще се позволи на страните членки да приемат широколентовате интернет услуги за универсална услуга. Реформата поставя акцента върху гъвкавостта на технологииге и услугите при използване на спектъра, като гарантира по –лесното му използване от операторите, въвеждащи иновативни технологии и услуги. Това увеличение на приспособимостта ще доведе до съществени икономически ползи и има потенциала да генерира допълнително около 0.1 % от GDP за година. На практика, това ще позволи „цифровия дивидент” ("digital dividend"), освободен при преминаването от аналогава към цифрова ТV, да работи за икономическото възстановяване, както е подчертано в последното, Съобщение на Комисията относно трансформиране на цифровия дивидент в полза на обществото и икономическия растеж.

12. Насърчаване на конкуренцията и инвестициите в следващото поколение мрежи за достъп

Новите правила създават правна сигурност за инвестициите в следващото поколение мрежи за достъп (next generation access (NGA) networks).Тези мрежи, базирани на новите оптични кабели и безжичните мрежови технологии, заменят неефективните традиционни мрежи от медни проводници и ще позволят високоскоростни интернет връзки. Новият пакет правила препотвърждава важността на конкуренцията в този нов сектор , но в същото време запазва стимулите за инвестиране, взимайки предвид риска от отказ на инвеститорите при неограничено предоставяне на достъп до NGA мрежите им, на оператори, разчитащи на достъп до мрежата. В тези случаи, новите правила ще гарантират на телекомуникационните оператори справедлива възвръщаемост на направените от тях инвестиции. Въз основа но новите правила комисията планира да публикува препоръки за регулиране на достъпа до NGA мрежите през първата половина на 2010 г., взимайки предвид резултатите от направените обществени обсъждания през 2008 и 2009 г.Правилата, отнасящи се до споделяне между операторите на мрежовите елементи (ducts or in-building wiring) също са осъвременени с реформата. В допълнение подобряването на конкуренция и услугите за бизнеса и потребителите ще доведе и до намаляване на общите финансови разходи на операторите, развиващи NGA мрежи.

Държавите членки следва да транспонират в националното си законодателство Директивите, които съставляват пакета за реформи, до месец юни 2011 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар