Надеждата,
че след срещата на енергийния министър на
България и комисаря по енергетика на ЕК проблемите около Южен поток постепенно ще се разрешат, отново е
напразна.
Точно
обратното! Поне за страничните
наблюдатели, въпросът около това дали ще
се строи Южен поток и ще отговаря ли той на европейското законодателство, става
все по-неясен.
Този
извод се налага и от факта, че след срещата двете страни България и ЕК дават
коренно различни интерпретации на разговорите.
Това
разминаване добре е илюстрирано в статията на EurActiv озаглавена „България и Комисията изгубени в превода за Южен поток“
В
статията се коментира резултата от срещата (24 април) на министър Драгомир Стойнев с
комисаря по енергетика Гюнтер Йотингер и това, че двете страни са дали коренно различни
тълкувания на проведените разговори, свързани с изграждането на Южен поток.
В
статията се посочва, че след срещата в изказване пред
журналисти министър Стойнев обявява, че Южен поток няма да бъде спрян и отхвърля
призивите на Европейския парламент за замразяване на проекта. Става въпрос за
резолюцията на Европейския парламент, с която се препоръчва спирането на строежа газопровода Южен поток и се прави препоръка ЕС да направи усилие и да осигури доставчици на газ, различни от
Русия. Цитира се още изказването на министъра, че воденото от социалистите
правителство е ентусиазиран поддръжник на Южен поток, и то няма да позволи да
бъде „саботиран“ реализацията му от дясноцентристката опозиция. Посочва се, че Стойнев, както и лидера на Българската социалистическа партия Сергей Станишев са обявдили,
че изграждането на Южен поток ще започне през юни, както е планирано.
По
нататък в статията се дават подробности за промените в енергийния закон, чиято
цел е да се изключи морската част от газопровода от европейското енергийно
законодателство като Южен поток се счита
за междусистемна връзка, а не газопровод. По
този начин се облагодетелства проекта, тъй като той ще бъде освободен от действието
на третия енергиен пакет, който има за
цел либерализацията на енергийния сектор
в ЕС.
Цитира
се също изказването на министър Стойнев пред българското национално радио,
че изграждането на Южен поток може да започне, макар и с наличните правни
проблеми, свързани с междуправителственото споразумение между България и Русия,
които все още не са решени.
В статията също
се посочва и позицията на Комисията от месец декември миналата година, в която
тя изразява становище, че всички двустранни
споразумения за изграждането на Южен
поток, подписани между Русия и България , Сърбия, Унгария , Гърция, Словения ,
Хърватия и Австрия, са в нарушение на правото на ЕС и трябва да бъдат предоговорени
от нулата.
По отношение на позицията на Комисията след проведения разговор в статията се посочва, че обясненията на министър Стойнев не са убедили Комисията, че няма проблем относно строежа на Южен поток. EurActiv цитира
говорителя на Йотингер, Сабине Бергер, която е посочила, че опасенията на Комисията по отношение
на предложението за изменение на енергийния
закон се отнасят до изричното изключване от Третия енергиен пакет на Южен
поток в морската част, което България нарича "газопровод в морето".
"Дължината
на участъка до брега на " газопровода в морето" е без значение за оценката на Комисията на
предложените изменения по отношение на тяхната съвместимост с директивата за
газ" отбелязва говорителят, имайки предвид очевидно въпросът за цитираните
от министъра пред пресата, "че разстоянието е 2 км, а не 20 км".
Говорителят
на комисаря по енергетика отново посочва, че Комисията е загрижена не само от предприетите промени на енергийния закон, но и за Междуправителственото
споразумение, сключено между България и Русия за Южен поток, което е в
противоречие с правото на ЕС.
EurActiv твърди, че има информация за
писмо на Комисията от 14 август 2013 г., изпратено до българските власти, в което
подробно се прави анализ на проблемите произтичащи от споразумението между България и Русия. Документът се
състои от шест страници и е адресиран до българския заместник-министър на
енергетиката по това време Евгения Харитонова. Посочва се, че на това
писмо изобщо не е дадена публичност, въпреки натиска за разкриването му от
страна на някои депутати в българския парламент.
Като
отделен проблем се посочва, че се нарушават правилата на ЕС за енергийния
пазар, тъй като според тях производителите на газ не трябва едновременно да
притежават и преносните мрежи.
В
статията са систематизирани три групи проблеми, които са общи за всички седем споразумения
и са били посочени в цитираното писмо.
Проблемите
с европейското енергийно и конкурентно законодателство възникват от това, че:
- България се ангажира да осигури най-благоприятен данъчен режим за Газпром, което според Комисията е в нарушение на правилата за конкуренция на ЕС, по конкретно правилата за държавните помощи;
- В междуправителственото споразумение се постановява, че български и гръцки фирми ще бъдат подизпълнители и освен това предпочитание ще се дава на компании от България и Русия, което е срещу правилата за конкуренция на ЕС;
- Междуправителственото споразумение предвижда, че тарифите за пренос по газопровода ще се определят „от дружеството", което е в противоречие с правомощията на националния регулаторен орган, който в съответствие с правото на ЕС трябва да одобрява тарифите за пренос.
Накрая
в статията се цитира говорителят на комисаря: "Ако газопроводът Южен поток бъде
построен в нарушение на правото на ЕС, включително за обществените поръчки, или
ако той бъде управляван в нарушение на законодателството на ЕС, Комисията ще
предприеме необходимите стъпки, за да гарантира прилагането на законодателството
на ЕС.
Няма коментари:
Публикуване на коментар