В Официален вестник на Европейския съюз е публикуван
Регламент (ЕС) 2021/1056 на Европейския Парламент
и на Съвета oт 24 юни 2021 година за създаване на Фонда за справедлив преход
С регламента се
създава Фонд за справедлив преход (ФСП), чрез който да се предоставя подкрепа
на населението, икономиката и околната среда на териториите, изправени пред
сериозни социално-икономически предизвикателства, произтичащи от процеса на
преход за постигане на целите на Съюза за 2030 г. в областта на енергетиката и
климата, както са определени в член 2, точка 11 от Регламент (ЕС) 2018/1999 на
Европейския парламент и на Съвета, и на неутрална по отношение на климата
икономика на Съюза до 2050 г.
Целите на ФСП са да се
смекчат неблагоприятните последици от климатичния преход чрез подпомагане на
най-засегнатите територии и работници и да се насърчи балансиран
социално-икономически преход.
България може да се
възползва общо от 1 178 млн. евро, но само ако разработи териториален план
при пълно зачитане на климатичните, екологичните и социалните ангажименти и
приоритети на Съюза, което ще изисква значителен административен капацитет със
сериозна експертиза. В тази връзка и с подкрепата на Комисията България следва да изготви, в рамките на социален
диалог и в сътрудничество със съответните заинтересовани страни, в съответствие
със съответната разпоредба на Регламент (ЕС) 2021/1060 относно партньорството,
териториални планове за справедлив преход, в които да бъде описан процесът на
преход, като в тях следва да се осигурява последователност спрямо интегрираните
им национални планове в областта на енергетиката и климата.
За да се възползва от
финансирането България следва да се съобрази с видовете инвестиции, за чиито
разходи ще се позволява предоставяне на подкрепа от ФСП.
Според регламента инвестициите следва да включват инвестиции,
които подкрепят местните икономики чрез стимулиране на техния вътрешен
потенциал за растеж в съответствие с приложимите стратегии за интелигентна
специализация, включително устойчив туризъм, където това е целесъобразно.
Инвестициите трябва да бъдат устойчиви в дългосрочен план, като се отчитат
всички цели на Европейския зелен пакт. Финансираните проекти следва да
допринасят за прехода към устойчива, неутрална по отношение на климата и
кръгова икономика, като включват мерки, насочени към повишаване на ресурсната
ефективност. Изгарянето на отпадъци не
следва да получава подкрепа, като се има предвид, че тази дейност
принадлежи към по-ниските нива на йерархията на отпадъците в рамките на
кръговата икономика.
Обхват на подкрепата
ФСП предоставя подкрепа изключително за
следните дейности:
a) производствени
инвестиции в МСП, включително микропредприятия и стартиращи предприятия, водещи
до икономическа диверсификация, модернизация и преструктуриране; б) инвестиции
в създаването на нови предприятия, включително чрез бизнес инкубатори и
консултантски услуги, водещи до създаването на работни места;
в) инвестиции в
научноизследователски и иновационни дейности, осъществявани включително от
университети и публични научноизследователски организации, и насърчаване на
трансфера на авангардни технологии;
г) инвестиции във
внедряването на технологии, както и в системи и инфраструктури за чиста енергия
на достъпна цена, включително технологии за съхранение на енергия, и в намаляването
на емисиите на парникови газове;
д) инвестиции в
енергия от възобновяеми източници в съответствие с Директива (ЕС) 2018/2001 на
Европейския парламент и на Съвета, включително с посочените в нея критерии за
устойчивост, както и в енергийна ефективност, включително за целите на
намаляването на енергийната бедност;
е) инвестиции в
интелигентна и устойчива местна мобилност, включително декарбонизация на
местния транспортен сектор и неговата инфраструктура;
ж) рехабилитация и
модернизиране на районните топлофикационни мрежи с цел подобряване на
енергийната ефективност на районните топлофикационни системи и инвестиции в
производството на топлоенергия, при условие че инсталациите за производството
на топлоенергия се снабдяват изключително от възобновяеми енергийни източници;
з) инвестиции в
цифровизация, цифрови иновации и цифрова свързаност;
и) инвестиции във
възстановяване и деконтаминация на изоставени индустриални терени, в
рехабилитация на земя, включително, при необходимост, в екологосъобразна инфраструктура
и проекти за промяна на предназначението, като се отчита принципът
„замърсителят плаща“;
й) инвестиции в
укрепване на кръговата икономика, включително посредством предотвратяване и
намаляване на отпадъците, ресурсна ефективност, повторна употреба, ремонт и
рециклиране;
к) повишаване на
квалификацията и преквалификация на работниците и търсещите работа;
л) оказване на
съдействие на търсещите работа при търсенето на работа;
м) активно включване
на търсещите работа;
н) техническа помощ;
о) други дейности в
сферата на образованието и социалното приобщаване, включително, когато е
надлежно обосновано, инвестиции в инфраструктура за целите на центровете за
обучение, заведенията за полагане на грижи за деца и възрастни хора, както е
посочено в териториалните планове за справедлив преход в съответствие с член
11.
Освен това в региони,
определени като подпомагани региони за целите на член 107, параграф 3, букви а)
и в) от ДФЕС, ФСП може да предоставя подкрепа за производствени инвестиции в
предприятия, различни от МСП, при условие че тези инвестиции са били одобрени
като част от териториалния план за справедлив преход въз основа на
информацията, изисквана съгласно член 11, параграф 2, буква з) от регламента.
Тези инвестиции са
допустими само когато са необходими за изпълнението на териториалния план за
справедлив преход, когато допринасят за прехода към неутрална по отношение на
климата икономика на Съюза до 2050 г. и за постигане на свързаните екологични
цели, когато подкрепата за тях е необходима за създаването на работни места в
определените територии и когато тези инвестиции не водят до преместване по
смисъла на член 2, точка 27 от Регламент (ЕС) 2021/1060.
ФСП може да предоставя
подкрепа и за инвестиции за постигане на намаляване на емисиите на парникови
газове от дейности, изброени в приложение I към Директива 2003/87/ЕО, при
условие че тези инвестиции са били одобрени като част от териториалния план за
справедлив преход въз основа на информацията, изисквана съгласно член 11,
параграф 2, буква и) от настоящия регламент. Тези инвестиции са допустими само
когато са необходими за изпълнението на териториалния план за справедлив
преход.
Изключване от обхвата на подкрепа
ФСП не предоставя подкрепа за:
a) извеждане от експлоатация или изграждане на атомни електроцентрали;
б) производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия;
в) предприятия в затруднено положение съгласно определението в член 2, точка 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.
г) инвестиции, свързани с производството, преработката, превоза, разпространението, съхранението или изгарянето на изкопаеми горива.
Трябва да се има предвид, че за да получи
предвиденото финансиране,
България следва да разработи Териториален план за справедлив преход, който следва да съдържа следните елементи:
a) описание на процеса на преход към неутрална по отношение на климата икономика
на национално равнище, включително срокове за ключовите етапи на прехода
за постигане на целите на Съюза за 2030 г. в областта на енергетиката
и климата и на неутрална по отношение на климата икономика на Съюза до 2050 г.,
които са в съответствие
с последната версия на интегрирания национален план в областта на енергетиката
и климата;
б) обосновка на основанията за определяне на териториите като
най-неблагоприятно засегнати от процеса на преход, посочен в
буква а)
в) оценка на предизвикателствата, които създава преходът за определените
като най-неблагоприятно засегнати територии, включително
социалното, икономическото и екологичното въздействие на прехода към неутрална
по отношение на климата икономика на Съюза до 2050 г., в която оценка
се посочват потенциалният брой засегнати и загубени работни места,
рисковете от обезлюдяване и потребностите от развитие, както и целите, които
трябва да бъдат постигнати до 2030 г., свързани с трансформацията или
прекратяването на дейности с висок интензитет на емисии на парникови газове на
тези територии;
г) описание на очаквания принос на подкрепата от ФСП за справяне със
социалното, демографското, икономическото, здравословното
и екологичното въздействие на прехода към неутрална по отношение на климата
икономика на Съюза до 2050 г., включително на очаквания принос по
отношение на създаването и запазването на работни места;
д) оценка на неговата съгласуваност с други съответни национални,
регионални или
териториални стратегии и планове;
е) описание на механизмите за управление, състоящи се от договореностите
за партньорство, планираните мерки за мониторинг и оценка и отговорните
органи;
ж) описание на предвидените видове операции и на очаквания им принос за
смекчаване на въздействието на прехода;
з) когато подкрепата се предоставя за производствени инвестиции в
предприятия, различни от МСП, индикативен списък на операциите
и предприятията, за които се предоставя подкрепа, и обосновка на необходимостта
от такава подкрепа
чрез анализ на пропуските, показващ, че очакваната загуба на работни
места би надвишила очаквания брой създадени работни
места, ако инвестицията не бъде направена;
и) когато подкрепата се предоставя за инвестиции, насочени към
намаляване на емисиите на парникови газове от дейности, посочени в
приложение I към Директива 2003/87/ЕО — списък на операциите, за които се
предоставя подкрепа, и обосновка, че те допринасят за прехода към
неутрална по отношение на климата икономика и водят до съществено намаляване на
емисиите на парникови газове значително под съответните параметри, установени
за безплатното
разпределение на квоти съгласно Директива 2003/87/ЕО, и при условие че
посочените операции са необходими за защитата на значителен брой работни
места;
й) полезни взаимодействия и взаимно допълване с други съответни програми
на Съюза, за да се удовлетворят установените потребности
от развитие; и
к) полезни взаимодействия и взаимно допълване с планирана подкрепа от
другите стълбове на механизма за справедлив преход.
3. В подготвянето и изпълнението на териториалните планове за справедлив
преход следва да участват
съответните партньори в съответствие с член 8 от Регламент (ЕС) 2021/1060
и, доколкото е относимо, Европейската инвестиционна банка и Европейският
инвестиционен фонд.
4. Териториалните планове за справедлив преход следва да са съгласувани
със съответните териториални стратегии, посочени в член 29 от
Регламент (ЕС) 2021/1060, и със съответните стратегии за интелигентна
специализация, интегрираните национални планове в областта на енергетиката и
климата и Европейския стълб на социалните права.
Когато актуализирането на интегриран национален план в областта на
енергетиката и климата в съответствие с член 14 от Регламент
(ЕС) 2018/1999 налага преразглеждане на териториален план за справедлив преход,
посоченото преразглеждане се извършва като част от междинния преглед в
съответствие с член 18 от Регламент (ЕС) 2021/1060.
5. Когато държавите членки възнамеряват да се възползват от възможността
да получат подкрепа по другите стълбове на механизма за
справедлив преход, в териториалните им планове за справедлив преход се посочват
секторите и тематичните области, за които се предвижда подкрепа по тези
стълбове.
Няма коментари:
Публикуване на коментар