Една от
целите на европейската политика при либерализиране на енергийните пазари е да
се изгради конкурентен пазар на дребно, който да предостави на крайните
потребители (домакинствата) избор на доставчик, сигурност на доставките и
справедливи цени на електроенергията и природния газ. В същото време трябва
ясно да се каже, че този процес не протича гладко и е невъзможно да се
осъществи в кратки срокове. Затова в Третия енергиен пакет са включени
разпоредби, гарантиращи ефективна защита
на потребителите. Предвидена е засилена
подкрепа за уязвимите потребители.
За да
популяризира енергийната политика, да обсъжда възникналите проблеми относно
ролята и защитата на потребителите на енергийни услуги и да търси тяхното
решение още през 2007 г. ЕК инициира
създаването на форум за дискусии с гражданите в Лондон Citizens' Energy Forum.
Форумът се
провежда по два пъти всяка година. Към форума са създадени работни групи, които
разработват проблемни въпроси свързани със правата и защитата на потребителите
на енергийни ресурси.
В края на
миналата година бе публикуван доклад на една от работните групи към форума, Vulnerable
Consumer Working Group (VCWG) която идентифицира наболели проблеми, свързани с уязвимите потребители и
предлагат набор от добри практики, прилагани от отделни държави членки.
Фокусът на
доклада е поставен върху задълженията на държавите-членки спрямо уязвимите
клиенти, както те са определени в енергийното законодателство на ЕС.
Проблемът „уязвими клиенти“ кореспондира и с понятието енергийна бедност, която има различни
измерения в държавите членки на ЕС. Проблемът с енергийната бедност е комплексен.
Съществува широк спектър от фактори, които водят до увеличаване на риска широк
кръг от потребители да бъдат определени като уязвими на пазара на предоставяне
на основни и жизненоважни енергийни услуги. Тези фактори включват
индивидуалните особености и нужди на хората, които могат да бъдат краткосрочни
или дългосрочни, и може да варират с течение на времето. Други важни фактори възникват
от прилаганите политики, практики и поведението на участниците на пазара, както
и от начина, по който работи енергийния пазар, например, ако са налице бариери
пред достъпа до енергия на достъпни цени или до получаване на информация и
съвети. Препоръката в доклада е държавите-членки да определят основните фактори,
които допринасят за уязвимостта на потребителите на съответните енергийни
пазари и да предприемат конкретни мерки за защита..
Целта на
доклада също е да посочи добри практики, чрез които потребителите на енергия и
потребителите в уязвимо положение могат да получават подкрепа, която да им гарантира приличен
стандарт на живот. Не по малко важно е те да бъдат добре информирани за това
как функционира пазара и каква е тяхната роля за бързото развитие на енергийните
пазари на дребно. Един конкурентен пазар следва да предоставя избор между
различни доставчици с различни тарифи. Ролята на държавите членки е да спомагат
за изграждането на конкурентен пазар на едро и дребно и в същото време да
създават такава информационна среда за потребителите, че те да са в състояние да знаят какви възможности са
достъпни за тях и какви са техните права.
В
доклада се посочва, че отговорността на държавите-членки
е голяма. Те трябва да покажат, че разполагат с подходящ набор от политики, чрез
които да осигурят най-доброто равнище на
подкрепа на потребителите, особено тези в уязвимо положение.
Тези
политики могат да се изразяват например в социално подпомагане на потребителите
да заплащат сметките си или пък в политики насочени към намаляване на
потреблението и подобряване на ефективността, както и редица други мерки изброени в доклада.
В
доклада също се отбелязва, че провеждането на успешни политики за защита на
потребителите на енергийни услуги не е задължение само на правителствата на държавите
членки, но и зависи от това доколко и как се включват местните власти, националните
регулаторни органи, асоциациите на потребителите, индустрията, ролята на независимия
енергиен омбудсман и т.н. Това са ключови
участници, от чието активно участие при определяне на политиките, свързани с грижата
за потребителите, може да доведе до намаляване
или най-малкото до стабилизиране –на броя на хората изпаднали в енергийна бедност.
Публикуваният
доклад е насочен към широка аудитория. В него е събрана и систематизирана информация
от широк кръг източници на информация в
целия ЕС за съществуващите добри практики, прилагани от държави членки. Идеята
е те да служат като модели, които да подпомагат вземането на бъдещи решения, свързани
със защитата на уязвимите потребители.
Информация
за доклада
Работната група
Working Group Report on e-Billing and Personal Energy Data Management също публикува доклад с модели за ясно и
разбираемо фактуриране и как да се управляват данните за потребление и личните
данни на потребителите.
Повече информация за срещите, докладите и презентациите на гражданския
форум.
Няма коментари:
Публикуване на коментар