Според комисията България не изпълнява задълженията си по силата на Директива 96/67/ЕС. Директивата задължава държавите членки да гарантират на доставчици на наземни услуги възможност да участват в конкурсна процедура за предоставяне на наземни услуги като обработка на багаж, кетъринг, обслужване с горива и масла и превозване на пътници. Българските власти разполагат с два месеца, за да приемат всички мерки, необходими за осигуряване на спазването на изискванията на Директива 96/67/ЕО.
Ако България, в рамките на двата месеца не осъществи всички мерки, необходими за осигуряване на спазването на изискванията на Директива 96/67/ЕО, случаят може да бъде отнесен пред Съда на Европейския съюз.
Какви са Правилата на ЕС
В Директива 96/67/ЕО от държавите-членки се изисква да отворят пазарите си на наземни услуги, така че всеки доставчик да може да предлага услуги на европейско летище с годишен пътникопоток над 2 млн. души или годишен товарооборот над 50 000 тона. Пазарът на наземни услуги включва всички услуги на дадено летище, които осигуряват на въздушните превозвачи възможност да извършват въздухоплавателна дейност. Освен посочените по- горе услуги тук се включват и тези, свързани с обслужването на пътниците като билетно и багажно обслужване на регистрационните гишета. Целта е въздушните превозвачи да разполагат с най -конкурентоспособните наземни услуги, което косвено е в полза и на пътниците. Директивата предвижда четири категории услуги (багаж, перонно обслужване, товари и пощенски пратки, горива и масла), при които държавите-членки имат възможност да ограничат броя на доставчиците най-малко до двама.
В България единствено на летище „София“ годишният пътникопоток надхвърля 2 млн. души или годишният товарооборот е над 50 000 тона. Комисията смята, че България не изпълнява задълженията, които има по европейското право, чрез следните действия:
- налагане на прекомерни условия за одобряване на доставчиците на услуги;
- поддържане на летище „София“ в ситуация на монопол;
- неспособност да организира подходящи процедури за подбор след решението си да ограничи броя на доставчиците на услуги на летището;
- неспособност да осигури недискриминационен достъп на доставчиците на услуги до летищната инфраструктура.
Крайният резултат от неправилното транспониране на европейските правила е, че не се гарантира свободна и лоялна конкуренция, което води до риска въздушните превозвачи и пътниците да заплащат по-високи такси, отколкото би следвало.
Няма коментари:
Публикуване на коментар