Прозрачността е от съществено значение за пълноценното изграждане на вътрешния пазар на електроенергия (Internal energy market (IEM)
и за създаването на ефективни, ликвидни и конкурентни пазари на едро. Също така от
решаващо значение е създаването на равни условия за участниците на пазара и
избягване на възможностите за злоупотреба с пазарна мощ.
За да се гарантира прозрачността на европейския енергиен пазар от
месец юли е в сила
за представяне и
публикуване на данни
на пазарите за
електроенергия и за
изменение на приложение I
към Регламент (ЕО) №
714/2009 на Европейския
парламент и на
Съвета
Регламентът създава
предпоставките за създаване на прозрачност на вътрешния пазар на
електроенергия. По конкретно в регламента се определя минимален
общ набор от данни,
отнасящи се до
производството, преноса и
потреблението на електроенергия, които
трябва да се
предоставят на всички
участници на пазара.
Той предвижда също
така централно събиране и
публикуване на данните чрез създаване на централна информационна
платформа за прозрачност, поддържана от ENTSO-E .
Съществуващата от 2006 г. платформа за прозрачност ENTSO-E www.entsoe.net публикува данни на дневна база, които представляват
интерес за търговците на ел.енергия.
С новия Регламент (ЕС) № 543/2013 от 14 юни 2013 г. ( в сила от 5 юли
2013 г.) се разширява начина на представяне и публикуване на данните за електроенергийните
пазари. По този начин информацията за европейския пазар за електроенергия става по – точна и сравнима.
С регламента в
рамките на Европейската
мрежа на операторите
на преносни системи за електроенергия
(ENTSO-E) се създава централна информационна
платформа за прозрачност. ENTSO-E ще публикува
чрез платформата
за прозрачност всички
данни, които операторите на
преносни системи са
длъжни да ѝ
представят. Централната информационна
платформа за прозрачност ще се ползва безплатно от обществеността чрез
интернет поне на английски
език. Данните трябва да
са актуални, лесно
достъпни, изтеглими от интернет
и на разположение
най-малко 5 години. Актуализациите на
данните трябва да са с
времеви печат, архивирани и да се предоставят
на разположение на
обществеността.
В момента ENTSO-E започва разработването на нова централна
информационна платформа, операторите на преносни системи (ОПС) (за България това е ЕСО) и други доставчици на данни, необходими за
платформата, трябва също да започнат
работа по създаването на местни ИТ проекти, чрез които да се предоставят необходимите данни на
платформата. ENTSO-E стартира работата по изграждане на платформата и
разработва необходимите процедури чрез създадена за целта експертна група. Експертната група трябва да разработи процедурен наръчник, който да даде:
а) подробностите и
форматът за представяне
на данните, предвидени
в член 4, параграф 1 от регламента.
б) стандартизирани методи
и формати за
предаване и обмен
на данни между първоначалните собственици
на данни, ОПС, доставчиците на
данни и ENTSO-E
в) техническите и
оперативните критерии, на
които трябва да отговарят
доставчиците на данни
при предоставянето на данни
на централната информационна
платформа за прозрачност;
г) подходяща класификация
на видовете производство, посочени в
член 14, параграф 1, член 15,
параграф 1 и член 16,
параграф 1.
ENTSO-E следва да разработи наръчника след открити
и прозрачни консултации със
заинтересованите страни, след което да предостави ръководството на разположение на
обществеността.
От 1 юли 2013 г. започна публично обсъждане на ръководството за процедурите. Четири
месеца след влизане в сила на регламента, ENTSO-E ще изпрати предложението за
създаване на платформата за прозрачност и проекта на
процедурен наръчник на ACER, който след това трябва да даде становище в рамките на два месеца.
Новата платформа за прозрачност на пазара за електроенергия трябва да
започне да функционира 18 месеца след влизането в сила на регламента
(или в края на 2014 г.)
Няма коментари:
Публикуване на коментар